Начало   Помощ Вход Регистрация  
Страници: [1]   Надолу
Изпечатай
Автор Тема: Тибетската медицина  (Прочетена 1180 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
миа
Sr. Member
****
Неактивен Неактивен

Публикации: 200



« -: 06-06-2016, 12:27:10 »

В момента си правя записки точно на споменатата от Тихия медицина и тъй като така или иначе и аз следя нещо повече по въпроса, реших да я пусна тази срамежлива тема. Това, което засега разбрах, ще ви го препиша тук. Ако има допълнения, моля, включете се!


Тибетската медицина
Здраве чрез равновесие
от  Д-р Йеше Донден
личният лекар на Далай Лама

"Тибетската система, основана главно на индийската будистка медицина, съсредоточава усилията си върху въстановяване и поддържане на равновесието между три физически фактора- трите хуморални основи, наречени вярър(въздух), жлъчка и слуз. (Макар "жлъчката" да включва и жлъчния секрет, отделян от жлъчния мехур, тя има много по-широко значние, тъй като е също флуидът, който е отговорен за доброто зрение, за устойчивия светоглед и т.н. Така, че значенията на "вятър", "жлъчка " и "слуз" са твърде широки.)

Очерк за болестта

На този свят, всички които дишат, всички същества- хора, животни и каквито и да е било други- са въвлечени в различни форми на страдание.
От гледната точка на тибетската медицина, независимо дали в момента сме здрави или не, по същества всички сме болни. Макар може би болестта да не се е проявила, тя присъства като потенциал, който очаква възможността да се разгърне.

ИЗТОЧНИЦИ НА БОЛЕСТТА

Факторите, които водят до поява на болестите са причини и условия, които дават възможност на причините да съзреят или да се проявят. Причините се подразделят на два вида- далечни и близки.
Най-близките причини са хуморалните основи- Вчтър, жлъчка и слуз.(  те са трите nyes pa( от санкскрит доша), което буквално означава "недостатък, дефект", най-вероятно защот от тях възникват всички видове проблеми; тук nyes pa беше преведено като "хумор" или "хуморална основа", тъх като това понятие е по- познато на хората от запада.
 Въпреки всичко, строго погледнато, "хуморите", са телесни течности, както в случая с четирите първични течности- кръв, лимфа, черна жлъчка и жълта жлъчка- в други системи.)

Трудно да бъдат определени далечните причини за всяка болест, тъй като в основата си всички болестни състояния водят началото си от менталната среда на миналите- предимно въвличащи в страдание- емоции и именно тези ментални фактори са в крайна сметка отговорни за всички видове болести.
Тези въвличащи емоции тласкат към действия(карма),  посяващи семена в ума, които по-късно дават своя плод във вид на определено заболявания.
Затова не е възможно да се определят всички особени далечни причини, които играят роля при дадено конкретно заболяване;  основно място обаче сред тях заемат въвличащите в страдание емоции на страстното желание, омразата и заслепението. На свой ред те произлизат от невежеството.

Невежеството е състояние на ума, при което не само не се осъзнава какви неща реално съществуват, но и погрешно се разбира природата на явленията. Невежеството поражда стастно желание, което на свой ред води до омраза, горделивост, завист и ревност, груба рязка реч, още по- голямо заслепение и т.н. С други думи, от действието на негативните състояния на ума възниикват трите типа хуморални разстройства на вятъра, огъня и слузта.
(невежеството поражда и страх, който ражда омраза, а от там се получава и насилие над себе си или другите- допълнено от мен)

Класификация на заболяванията

 А) Болести, причинени от силното влияние на действията (карма) в предишни съществувания;

 Б) Болести, които имат своите причини в един по-ранен период от живота и се проявяват по-късно в рамките на същия живот;

 В) Болести, причинени от незрими същества(духове);

 Г) Болести, наречени повърностни, защото могат да бъдат премахнати просто чрез правилен начин на хранене и изобщо на живот, без да се прибягва дом лекарства и допълнителни терапии.

Повърхностните заболявания могат да се появят в резултат на неправино хранене- неуравновесена диета- или водене на неправилен начин на живот; затова и болните могат сами да се излекуват, без да прибягват до някаква форма на медицинско лечение, ако временно следваните привички на хранене и стил на живот, довели до разболяването, бъдат поравени.
Обаче заболяванията на този живот, чиято причина е в по-ранен период на живота, а проявата им в по-късен, както и свързаните с кармата, обикновено се оказват с фатален изход, ако не бъдат лекувани. В такива случаи търсенето на лекарска помощ е жизнено важно.
Освен това в някои случаи простото лечение с материални средства може да не е достатъчно; вие ще трябва да прибегнете до духовни практики, от рода на разкриване на минали злодеяния(изповед), отслабване на тяхната сила чрез вършене на добрини и развиване на нагласа да се въздържате от подобни действия в бъдеще. В този случай лекарствата и добродетелната дейност действат съвместно.

Според будисткото обяснение болестите, в които има намесана духове, се дължат на действието на незрими сили, които могат да вредят на хората, и по такъв начин, дори ако няма някаква видима причина за заболяване, всеки човек може да бъде въвлечен в страдание и различни болестни състояния. Макар и дълго време да взема лекарства, пациента не се пвлиява от тях и продължава да страда. Когато обаче духът е прогонен, болестта бива излекувана.

Що се отнася до болестите, породени от минали съществувания, будистите вярват в прераждането, т.е. ние вярваме, че има миналин животи. Когато кармата съзрее  и поради това някаво заболяване се прояви в сегашния живот, болестта е твърде мощна и обикновено с фатален изход. В Тибет хората с този тип болести често се оттеглят от всякакъв вид светски дейности и се отдават изцяло на духовни практики; обаче малцина успяват да се справят с подобен вид болести, защото е налице съзряване на мощно действие, извършено в миналото.

ОСНОВНАТА ПРИЧИНА ЗА БОЛЕСТТА

Най-същественият момент във всички тези многобройни теми се отнася до незнанието, защото причините за всички болести се коренят в невежеството. От невежеството идва заслепението, в следствие на което ние не разпознаваме неблатворните състояния на ума като дефектни и вместо това у нас възниква страстно желание, което води до много злодеяния и натрупването на лоша карма. По същият начин заслепението води до омраза, която дава в резултат например изговарянето на резки и груби думи, оскръбления и нападки срещу други хора. Пак в този ред завистта поражда безмислено съревнование, а горделивостта води до това, да се гледа отвисоко на другите.
 
Накратко, трите основни въвличащи в емоции, наречени треите отрови, са страстно желание, омраза и заслепение.
От заслепението, което е тежко, бавно и мътно, се стига до рзстройство на слузта, която е тежка и гъста.
От страстното желание, което запленява ума, възникват всички видове болести на вятъра- тъй като вятърът е по природа лек и подвижен. Вследствие на това съотведствие желанието поражда болести на вятъра.
Омразата е като огън; от нея възникват болестите на жлъчката, както и тези на кръвта."

За сега спирам, но при желание мога още да приписвам от това, което съм отбелязала за по-важно, а и други да се включат както споменах. слънце пеперуди Ин&Ян
Активен

Тайната на здравотворният живот се крие в хармонията между дух, тяло и разум.
Тихия
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Пол: Мъж
Публикации: 741


Болката е неизбежна. Страданието - по желание.


« Отговор #1 -: 06-06-2016, 16:48:35 »

То е казано много добре, ама кой как ще го изтълкува за себе си ще зависи от това докъде е стигнал по пътя напред. Тук няма нужда от много думи. Ако някой не разбира нещо, да пита. Макар щом не разбира, значи не му е дошло времето. Знание което не те усъвършенствува е по-лошо от незнанието.
Активен

Да виждаш е събитие на съзнанието, а не зрителна реакция.
Страници: [1]   Нагоре
Изпечатай
Отиди на: