Форум Земя назаем

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията
Експертно търсене  

Новини:

Автор Тема: Православното Християнство  (Прочетена 68439 пъти)

homo futurus

  • Sr. Member
  • ****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 241
  • Бъдещето е на Вегетарианците!
Re:Православното Християнство
« Отговор #120 -: 23-04-2011, 11:10:39 »

Svetlio прав си че 2 и 2, не винаги е 4! Но така е само в главите на хората  tooth
В науката не е така доказателство е факта че сега седим двамата с теб и си пишем от комповете.

"А фактите....фактите нямат стойност без интерпретация!"
Прав си но интерпретациите са хиляди затова науката интерпретира фактите посредством математиката - а в математиката нема така па иначе.

Чрез интуицията се достига до логиката на базата на фактите в науката това става посредством математиката.
Именно математиката ни казва че земята е кръгла а не плоска и обикаля около слънцето е не обратното.

Всичко в науката което не е доказано с математиката се нарича теория а това което е доказано се нарича ЗАКОН.

Тук доста хора оспорват физичните закони - Това води само до празни приказки.

Напълно съм съгласен че не сме линейни създания но математиката е доста линейна и нашата природа не ни пречи да използваме линейната логика на математиката.

Активен
Дълбока безметежност,
печален идеал.
Проблясък в тъмнината ме пробуди ...
Разкривайки, че досега съм спал !

homo futurus

  • Sr. Member
  • ****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 241
  • Бъдещето е на Вегетарианците!
Re:Православното Християнство
« Отговор #121 -: 23-04-2011, 11:41:59 »

Ето едно много готино филмче за всички РазКонспиратори -
http://www.zamunda.net/browse.php?search=Inside+Job&cat=0&incldead=1
Активен
Дълбока безметежност,
печален идеал.
Проблясък в тъмнината ме пробуди ...
Разкривайки, че досега съм спал !

бате Бино

  • Заместник админ
  • Hero Member
  • ****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 4053
  • дипломиран рекреативен специалист
Re:Православното Християнство
« Отговор #122 -: 23-04-2011, 14:53:02 »

Даа, трудно се спори, когато човек иска да го докара само от логика и от обща култура. Имам чувството ,че ще пробва да ни убеди,  че датски може да научим и в часовете по органична химия.
Активен
Болницата беше прочута със своите готвачи.   :)))

бате Бино

  • Заместник админ
  • Hero Member
  • ****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 4053
  • дипломиран рекреативен специалист
Re:Православното Християнство
« Отговор #123 -: 23-04-2011, 15:02:36 »

Светльо ,нали знаеш, тя и мишката си мисли "Кой ли добряк ми е оставил това парченце сиренце , при това толкова голямо ?" :)  Ама като хлопне вратичката ,вече е късно :)
Активен
Болницата беше прочута със своите готвачи.   :)))

Svetlio

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1133
    • MMS BULGARIA
Re:Православното Християнство
« Отговор #124 -: 23-04-2011, 15:37:29 »

Светльо ,нали знаеш, тя и мишката си мисли "Кой ли добряк ми е оставил това парченце сиренце , при това толкова голямо ?" :)  Ама като хлопне вратичката ,вече е късно :)
:Content_4 - emotloader: А, ако мишчицата имаше интуиция, щеше да усети, че нещо не е наред и тогава да използва логиката за да разбере, че е по-добре да си потърси друго сиренце! Интуиция и Логика, двете крила на самолет...без катапулт и парашути tooth :police:
Активен

RoJe

  • Jr. Member
  • **
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 70
Re:Православното Християнство
« Отговор #125 -: 24-04-2011, 06:59:10 »

А какво ще кажете за Божествения огън, който вчера "слезе" на Земята?
Активен

Svetlio

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1133
    • MMS BULGARIA
Re:Православното Християнство
« Отговор #126 -: 24-04-2011, 07:30:30 »

Да RoJe, и аз това се чудех! Разбира се, нямам никакви съмнения че това е измама, но въпросът е как го правят?  :sorcerer - emotloader:
Активен

hdeshev

  • Христо Дeшeв
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 845
  • Един ученик на пътя...
    • може би блог
Re:Православното Християнство
« Отговор #127 -: 24-04-2011, 08:18:17 »

Има друга забавна новина покрай божествения огън. В България ще го донесе (или го донесе вече?) пловдивският митрополит Николай. Да, това е същият тарикат с лимузините и ролекса.  :police:
Активен
Time waits for no slave!
-- Napalm Death

titan

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2318
Re:Православното Християнство
« Отговор #128 -: 24-04-2011, 08:23:25 »

Homofuturus , нали знаеш,че и във физиката е много спорно какво е материята :))? Твърда частица или вълна , трептене :))  Доказателства има и в двете теории :) ама математически не може да се разбере  tooth . Математиката е нещо прекрасно , но не е всичко :)
Активен

titan

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2318
Re:Православното Християнство
« Отговор #129 -: 24-04-2011, 08:33:01 »

Вчера отказах поне 30 човека да ходят на църква. Това е като с глупавата ни държава колкото по-малко плащаме - толкова по-бързо ще се срине системата. Помислете колко нови църкви се изграждат, непрекъснато и там намират пристан такива дървени философи и търтеи, които народа ще трябва да храни занапред. Да не говорим за църковните имоти , да не говорим за това как малоумни хора подаряват имотите си на църквата. Затова сектантите са се усетили и по примера на по-големия брат и те по същия начин започнаха да придобивт собственост :) Едно време едни глупаци от свидетели на йехова идваха да вербуват хора тук и звънят на вратата на един мой приятел и той от любопитство ги поканил. Както и да е , той не е глупав ,не успели да го приобщят , тръгнали си ама на единия му паднало тефтерчето , което моят човек намерил по-късно.Ако знаете какви интересни неща били записани у него :)) кой е потенцилен идиот , какви са имотите , колко заможни изглеждат хората  и това всичко прилежно и четливо описано, така че с един поглед да стане ясно. Моят човек имаше тогава един приятел в службите и му дал тефтерчето, а оня казал - Като им дойде времето ще ги оправим и тях :))
Та представете си само празни църкви и кльощави попове, по цял ден стоят и си чакат заплатката с удръжки , разбира се , от 400 лв. Идилия :)))
Активен

homo futurus

  • Sr. Member
  • ****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 241
  • Бъдещето е на Вегетарианците!
Re:Православното Християнство
« Отговор #130 -: 24-04-2011, 12:46:56 »

Сигурно на пловдивският митрополит Николай и ролекса и мерцедеса са му бижествени  tooth

titane - все по интересно ми става какво си завършил  tooth
Кой е бягал от часовете по физика а  tooth

От доста време не е изобщо спорно какво представлява материята - тя е енергия в различна форма и състояние.
Доказателствата доказват само тази теория за другата няма доказателства а от преди втората световна война някъде няма и мнения в тази насока.

Дори така известното понятие - електрон ... дето го учехме в даскалото - отдавна е известно че не съществуват електрони в обвивката на атома така както ги учехме като някакви частички които обикалят като гламави около ядрото  tooth
Съществува Електронен облак - който описва областта в която под външно действие е възможно енергията (условно наречена електрон да прояви двойнствения си характер )
Това че елементарните частици имат двойнствен характер не означава че има спор дали са енергия или материя - в зависимост от външното въздействие могат да се проявят и под двете форми.

Математически отдавна е описан процеса и то съвсем точно - доказателство е факта че съществуват работещи Атомни централи  tooth

Всъщност сега физиката е на друг кръстопът - какво представлява енергията.

Съгласен съм с това че математиката не е всичко и никога не съм го твърдял. Макар че много хора тук именно така възприеха молбата ми преда да се предоверяват на разни теория и мнения, там където е възможно да използват математиката за да си направят проверка.


Активен
Дълбока безметежност,
печален идеал.
Проблясък в тъмнината ме пробуди ...
Разкривайки, че досега съм спал !

черен гарван

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 743
Re:Православното Християнство
« Отговор #131 -: 24-04-2011, 13:16:17 »

Да RoJe, и аз това се чудех! Разбира се, нямам никакви съмнения че това е измама, но въпросът е как го правят?  :sorcerer - emotloader:
....включили са Божествената енергия в измамата може би... лошо е това, че нямаш съмнения... по принцип е добре човек да има някакви съмнения, когато не познава фактите, но притежавайки такъв непогрешим разум като твоя... нищо чудно, че нямаш съмнения  :surpris_23:

Има друга забавна новина покрай божествения огън. В България ще го донесе (или го донесе вече?) пловдивският митрополит Николай. Да, това е същият тарикат с лимузините и ролекса.  :police:
по принцип... в православието никога не е било важно това да изглеждаш добър и благочестив пред другите... и дори това другите да те презират (както в случая явно доста хора) е добре, за да не те кара да се възгордяваш, че си нещо велико... единствено Бог вижда сърцата на хората и знае дали имат истинска вяра или нямат, както и какво крият в себе си... ролекса и лимузините не са мерило, а и доколкото знам са подаренина дядо ти Николай от разни бизнесмени... ама защо и как вече не знам, а пък и не ме е вълнувало, за да разбера... и аз не мисля, че е добър пример това с лимузините и ролексите, ама не съм на негово място, така че.... а и имай предвид, че митрополитите обикновено постоянно са в движение - църкви, манастири, епархии.... ами няма да тръгнат с някаква свършена кола по пътищата, или пък с каруца  :bleh

Вчера отказах поне 30 човека да ходят на църква. Това е като с глупавата ни държава колкото по-малко плащаме - толкова по-бързо ще се срине системата. Помислете колко нови църкви се изграждат, непрекъснато и там намират пристан такива дървени философи и търтеи, които народа ще трябва да храни занапред. Да не говорим за църковните имоти , да не говорим за това как малоумни хора подаряват имотите си на църквата. Затова сектантите са се усетили и по примера на по-големия брат и те по същия начин започнаха да придобивт собственост :) Едно време едни глупаци от свидетели на йехова идваха да вербуват хора тук и звънят на вратата на един мой приятел и той от любопитство ги поканил. Както и да е , той не е глупав ,не успели да го приобщят , тръгнали си ама на единия му паднало тефтерчето , което моят човек намерил по-късно.Ако знаете какви интересни неща били записани у него :)) кой е потенцилен идиот , какви са имотите , колко заможни изглеждат хората  и това всичко прилежно и четливо описано, така че с един поглед да стане ясно. Моят човек имаше тогава един приятел в службите и му дал тефтерчето, а оня казал - Като им дойде времето ще ги оправим и тях :))
Та представете си само празни църкви и кльощави попове, по цял ден стоят и си чакат заплатката с удръжки , разбира се , от 400 лв. Идилия :)))
много хубаво си направил, че си отказал 30 човека... като се замисля и аз вчера пред църквата имаше 400-500 човека, ама след Христос воскресе само 100-на влязоха да запалят свещичка, а после останаха 50 по време на службата.... така че не е задължително човек да отиде, за да дава парите си на църквата, или на свещениците, може да отиде примерно заради Бог там.... ама пък ако не е там заради това, няма лошо дето си ги отказал, изгубили са да видят супер шоуто - падащите звезди по някакъв мистериозен начин палеха свещите... :thankyou:
от друга страна си прав, че трябва да се строят само джамии... и да останат в българия само исляма и индийските учения и практики  :pensif_29:
това за свидетелите на йехова ти благодаря за инфото.... не всеки може да се добере до такъв дневник и да види съдържанието му, дано да няма много православни  с такива наклонности, въпреки че честно казано може и да има... винаги има мърша някъде  :love_028:
между другото църквите и сега са празни... ако не броим най-големите празници... поповете не знам колко са кльощави, но заплатките им в момента са по-малки от посоченото, а някои дори и нямат и трябва да се изхранват с продадените свещи и затова си търсят и друга работа... но има и по-богати свещеници, обикновено големите градове и големите храмове.... явно само техния светъл пример виждаш  :sorcerer - emotloader:
Активен
"няма грешки, има само уроци"

marulka

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1649
  • Зайченцето бяло на марулката марулката изяло...
Re:Православното Християнство
« Отговор #132 -: 24-04-2011, 19:36:47 »

и на мен ми е много чудно защо само по християнството се плюе тука, пък то е най-неангажиращата религия.... вземете поплюйте другите религии, ма май не смеете, а :)
Активен
Nothing cooked tastes as good as raw feels

Вери

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2153
    • Магията на суровата храна
Re:Православното Християнство
« Отговор #133 -: 24-04-2011, 20:18:10 »

Щото трябва да се плюе по нещо и да се изтъкваме кой повече е чел, знае, интелигентен е, осъзнат е и е наясно с конспирациите.
Сега сигурно пак някой ще му хрумне, че съм заблудена овчица и църквата ми е замътила мозъка. Хахаха  tooth
И в крайна сметка половината теми тук изобщо не разбирам какво общо имат със суровоядството. Или пък имат?!  ??? Отваря ни чакрите и ние ставаме ненадминати.
Личните съм си ги спряла, така че не се хабете да ме заплашвате там.  tooth
Активен

homo futurus

  • Sr. Member
  • ****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 241
  • Бъдещето е на Вегетарианците!
Re:Православното Християнство
« Отговор #134 -: 24-04-2011, 20:19:28 »

Един учител от Бенгал се шегуваше.
На въпроса - каква е разликата между Християнството и Будиза той отговорил:
"Християнството е като една сергийка с една стока на нея а Будизма е като цял супермаркет"

С тоя отговор визира бройката на божествата в двете религии.
 tooth tooth tooth

Комерса е навсякъде а вярата само в нас !!!

Активен
Дълбока безметежност,
печален идеал.
Проблясък в тъмнината ме пробуди ...
Разкривайки, че досега съм спал !

Svetlio

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1133
    • MMS BULGARIA
Re:Православното Християнство
« Отговор #135 -: 24-04-2011, 20:46:42 »

и на мен ми е много чудно защо само по християнството се плюе тука, пък то е най-неангажиращата религия.... вземете поплюйте другите религии, ма май не смеете, а :)
И ония другите са маскари  :pensif_29: ;D :bleh
Активен

черен гарван

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 743
Re:Православното Християнство
« Отговор #136 -: 24-04-2011, 21:08:23 »

И понеже темата е православното християнство, ще си пусна някоя и друга статия тук, за когото му е интересно ...пък ако не, някой път като си цъкам из форума, може да си препрочета статиите  tooth tooth tooth

Автор Александрос Каломирос, сп. "Християнство и култура", бр. 36      
петък, 13 февруари 2009
Откъс от едноименното произведение на А. Каломирос, "The River of fire", което се превръща в събитие по време на представянето му на Православната Младежка Конференция в САЩ, 1980 г.

Няма никакво съмнение, че живеем в епохата на отстъпление от Бога, предсказана за последните дни в Апокалипсиса. Практически мнозинството от хората са безбожници, въпреки че мнозина теоретично все още вярват. Топлохладността и духът на този свят властват навсякъде. Коя е причината за това състояние? Охладняването на любовта. Любовта към Бога вече не гори в сърцата на хората и като последица умира и любовта между човеците. А каква е причината за угасването на човешката любов към Бога? Отговорът несъмнено е грехът. Грехът – този тъмен облак, който не дава на Божията светлина да докосне очите ни. Но, нали грехът съществува отдавна? Затова проблемът е в нещо друго: как хората достигнаха дотам, че не просто започнаха да игнорират Бога, но фактически да Го ненавиждат. Днес отношението на човека към Бога е не просто плод на невежество или безразличие. Ако вие вникнете по-дълбоко в хората, ще забележите, че тяхното невежество и безразличие е заразено и с дълбока ненавист.


Само че никой не може да ненавижда нещо, което не съществува. Подозирам, че днес хората вярват в Бога повече от когато и да е било в цялата история на човечеството. Хората знаят Свещеното Писание, учението на Църквата и Божието домостроителство, даже по-добре от всякога. Те се намират в пълно съзнание на това, че Бог съществува. Техният атеизъм не е истинско неверие. Отношението им към Господа е сродно с отвращението към някого, когото познаваме много добре и при това го ненавиждаме с цялото си сърце: „и бесовете вярват и треперят” (Як. 2:19). Човечеството ненавижда Бога и затова Го игнорира, давайки си вид, че никога не Го е виждало и знаело - това е своеобразна симулация на безбожие. В действителност хората просто възприемат Бога като враг в собствения смисъл на думата. Отрицанието на Бога, това е мъст, атеизмът – реванш.

Но защо хората ненавиждат Бога? Ненавиждат Го не само защото делата им са тъмни, докато Бог е светлина (виж. Йоан 3:20), но и защото Го възприемат като заплаха, като неизбежна и безкрайна опасност, като противник, като прокурор и вечно преследващ. За тях Бог вече не е Всемогъщият Лекар, Който се въплъти, за да ни спаси от болест и смърт, а по-скоро жесток съдия и отмъстителен инквизитор.

Дяволът заставя хората да мислят, че Бог не ни обича, но обича само Себе Си, че е готов да се помири с нас само тогава, когато ние се държим така, както Той е заповядал, че Той ни ненавижда и е до такава степен оскърбен от това, че не Му се подчиняваме, че сме длъжни да заплатим това с вечни мъки, които са били създадени от Него точно с тази цел. Кой може да обича мъчителя? Даже и тези, които се опитват да се спасят от гнева Божи, едва ли могат действително да Го обикнат. Тяхната мнима любов е принудена: те се надяват да избегнат отмъщението и да достигнат вечното блаженство само благодарение на това, че са се постарали да омилостивят този страшен и неимоверно опасен Създател.

Успявате ли да разпознаете дяволската клевета към нашия Вселюбящ и Всемилостив, абсолютно благ Бог? Не случайно дявол в превод от гръцки означава „клеветник”.

ІІ

Но с помощта на какво дяволът е успял да оклевети Бога? Какво средство е използвал, за да убеди човечеството, да разврати човешката мисъл?

Той е използвал „богословието”. Отначало е внесъл в богословието незначително отклонение, което е било прието от богословите. Благодарение на усилията му това отклонение ставало все по-сериозно и накрая то стигнало до такава степен, че християнството било невъзможно да бъде познато. Става въпрос за това, което наричаме „западно богословие”.

Налагало ли ви се е някога да се замислите над това, коя е отличителната черта на западното богословие? Неговата отличителна черта е признанието, че Бог е истинската причина за всяко зло.

Какво е злото? Нима не е отчуждение от Бога, Който е Живот? Нима, това не е смърт?[1]

Какво учи западното богословие за смъртта? Всички католици и много от протестантите възприемат смъртта като наказание от Бога. Бог вменил като вина греха на Адам на всички хора и ги наказал със смърт, тоест отделяйки ги от Себе си и лишавайки ги от Своята благодат, даваща жизнена енергия, Той ги унищожава – първо духовно, посредством някакъв духовен глад, а след това и физически. Августин интерпретира откъса от книга Битие – „но от дървото за познаване доброто и злото, да не ядеш от него; защото в деня, когато ядеш от него, непременно ще умреш”, като – „ако вкусите от това дърво, Аз ще ви убия”. Някои протестанти възприемат смъртта не като наказание, но като нещо естествено (нали Бог е създател на всичко). Така и в двата случая Бог за тях е истинската причина за смъртта.

Това е справедливо не само по отношение на смъртта на тялото. В същата степан то се прилага и към смъртта на душата. Нима западните богослови не възприемат ада, като вечна духовна смърт, като наказание от Бога? И нима не възприемат дявола като слуга на Бога, осъществяващ наказанието на хората в ада?

„Богът” на Запада е оскърбен и разгневен Владика, преизпълнен с негодувание заради непослушанието на хората, жадуващ в Своята разрушителна страст да подхвърли за греховете на вечни мъки цялото човечество, ако не получи безкрайно удовлетворение на Своето оскърбено величие.

Какъв е западният догмат за спасението? Нима Бог Отец не убива Своя Син, за да принесе удовлетворение за своята гордост, която западните богослови наричат с евфемизма „справедливост”? И нима не благодарение именно на това безкрайно удовлетворение Той не снизхожда, за да приеме спасението на някои от нас? Какво е спасението за западното богословие? Нима това не е избягване на гнева Божи?

Разбирате ли сега, че западното богословие учи, че реалната опасност, че истинският ни враг, това е нашият Създател и Бог? И че спасението за западните богослови – това е спасение от „ръцете” на Бога!

Как може такъв Бог да бъде обичан? Как може да се вярва на Този, Когото ненавиждаме? Вярата в своята дълбока същност е продукт на любовта, затова правилно е да желаеш, щото този, който те заплашва, въобще да не съществува, още повече, когато тази заплаха се отнася до вечността. Даже и да се появи възможност да бъде избегнат гнева на този всемогъщ, но зъл Съдия (чрез смъртта на Сина Му), за нас би било много по-добре, ако този Съдия не съществуваше. Това е било неизбежното логическо заключение в ума и сърцата на западните народи, защото с такъв жесток Бог е отвратителен даже вечният рай.

По този начин се е родил атеизмът и именно Западът е мястото на неговото раждане. Атеизмът е бил неизвестен на източното християнство докато западното богословие не проникнало и в него.[2] Атеизмът е пряко следствие на западното богословие. Атеизъм – отрицание и отречение от злия Бог[3]. Хората станали атеисти, за да могат, закривайки очите си, подобно на щрауса заравяйки главите си, да се спасят от Него. Атеизмът, това е отрицание от католическия и протестантския Бог. Атеизмът не е нашият истински враг. Нашият истински враг, това е фалшифицираното и извратено „християнство”.

ІІІ

Западните богослови нерядко говорят за „благия Бог”, например във Франция епитетът „добър” почти винаги се употребява по отношение на Бога. Същевременно Западна Европа и Америка никога не са били убедени, че такъв благ Бог действително съществува. Напротив, те наричат Бога благ по същия начин, по който древните гърци наричали благословение например бича и проклятието на едрата шарка, за да я прокълнат и се избавят от нея. В този смисъл Черно море е било наречено от гърците „гостоприемно”, въпреки че в действителност то е много своенравно и често доста негостоприемно.

В дълбините на душата си Западът възприема Бог като зъл Съдия, Който никога не забравя, дори най-малкото оскърбление, причинено Му от хората, нарушаващи Неговите закони. Това юридическо разбиране за Бога, което е съвършено извратена интерпретация на божествената справедливост, не е нищо друго освен пренасяне на човешките страсти в сферата на богословието. Възвръщане към древно-езическия процес на очовечаване на Бога и обожествяване на човека.

Хората, когато не са приемани насериозно, изпадат в раздразнение и гняв, смятат това за унижение, от което могат да се избавят само чрез мъст, престъпление или дуел. Така се е изразявало порочното разбиране за справедливост, преобладаващо в умовете на така нареченото „християнско” общество.

По този начин западните християни са мислили и за божествената справедливост. Бог, като безначално Същество, е бил безкрайно оскърбен от непослушанието на Адам. Той взел решение, че вината на Адам трябва поравно да се разпростре над всички негови потомци, и че всички те трябва да бъдат осъдени на смърт за този грях, без значение, че те самите не са го извършили. По мнението на западните богослови, божествената справедливост действа като вендета (кръвна мъст), тоест достоен за смърт е не само човекът, който те е оскърбил, но и цялото му семейство. И че в действителност, трагичното до пълно отчаяние за хората е това, че за да удовлетвори оскърбеното достойнство на Бога не е в състояние нито един човек, нито даже цялото човечество, въпреки че се наложило да бъде жертвано през цялата своя история. Достойнството на Бога можело да се спаси само в случай че Той сам е можел да накаже някого, който да обладава същото достойнство като Него Самия. Ето защо, за да бъде спасено и достойнството на Бога, и самото човечество не било намерено друго средство, освен въплъщението на Неговия Син, за да може Той, като човек, обладаващ достойнството на Бог, да бъде принесен в жертва за спасяване честта на Своя Отец.

ІV

Тази езическа концепция за божествената справедливост, изискваща безкрайни жертви за удовлетворяване, прави от Бога наш истински враг и причина за всички наши нещастия. Изискването на удовлетворение за греха на праотците от хора, които не могат да носят за него никаква лична отговорност е една огромна несправедливост[4]. С други думи, това, което западните наричат справедливост, трябва по-скоро да се нарече „обида”, „негодувание” или „мъст” в най-лошото значение на тези думи. Нещо повече, при такова откровено шизоидно разбиране за Бога, който убива Своя Син за удовлетворение на собствената Си така наречена справедливост, жертвената любов на Христос губи всякакъв смисъл.

Има ли концепцията за такъв вид „справедливост” каквото и да е отношение към справедливостта, която Бог Сам ни е открил? Такова ли значение има словосъчетанието „божествена справедливост” в Стария и Новия завет?

Възможно е началната погрешна интерпретация на понятието „справедливост” в Свещеното Писание да е станал неговият превод с помощта на гръцката дума „dikaiosyne”. Не може да се каже, че такъв превод е бил съвършено неправилен, но това слово, бидейки термин на езическата древногръцка цивилизация неволно се асоциирала с определени техни представи, които са могли лесно да доведат до промяна на точното значение на думата.

Преди всичко думата „dikaiosyne”, извиква в съзнанието представа за някакво равномерно разпределение на нещо, за точно съотношение, баланс. Така, човешкото общество по справедливост награждава своите най-достойни граждани и наказва лошите. Това е чисто човешката справедливост, която има място в съда. Но в това ли се заключава справедливостта на Бога?

„Dikaiosyne” е гръцкият превод на древноеврейското слово „tsedakan”, което означава „божествената енергия, която извършва човешкото спасение”. Значението на „tsedakan” е почти идентично, синоним на друго древноеврейско слово “hesed”, което означава „милост”, „състрадание”, „любов”, а също и на „emeth”, със значение „праведност”, „правда”. Всичко това, както ясно се вижда, поставя смисъла на „dikaiosyne” в съвършено друго измерение от това, което ние обикновено разбираме под справедливост[5]. И Църквата влага в разбирането за божествената справедливост именно този смисъл. Това е и разбирането, което са имали и което са учили св. отци на Църквата.

„Как може да наречеш Бога справедлив, - пише св. Исак Сирин, - когато притчата за платата, дадена на работниците: Приятелю, не те онеправдавам. Не се ли погоди с мене за един денар?

Вземи си своето и иди си; моята воля е да дам на тоя последния както и на тебе. Не ми ли е позволено да сторя със своето каквото искам? Или твоето око е завистливо, защото аз съм добър (Мат. 20:13-15)? Как може да наречеш Бога справедлив, - продължава св. Исак, - когато четеш притчата за блудния син, който пропилял своето състояние, живял неправедно, и въпреки това за едно едничко разкаяние направено от него, баща му бяга да го посрещне, хвърля се на врата му и го прави наследник над цялото свое богатство (вж. Лука 15:20-22)? Не някой друг казва за Бога тези думи, но Сам Неговият Единородин Син свидетелства това, за да не се съмняваме. В какво се  заключава тогава справедливостта на Бога? В това, че ние бяхме грешници, а Христос умря за нас?[6]

Както се вижда, Бог не е справедлив в смисъла, в които хората разбират тази дума. Неговата справедливост, това е великодушие и любов, които Той  „несправедливо” въздава на нас, недостойните за такова деяние и нищо не взима в замяна. Затова и св. Исак ни учи: „Не наричайте Бога справедлив, тъй като Негова справедливост не се проявява в нещата, които ви засягат”. И ако Давид ни Го показва справедлив и честен, Неговият Син ни открива, че Той е благ и добър. Той е благ, казва Той, към злите и нечестивите”.[7] Любящият Бог е благ и добър даже към този, който е равнодушен към Него, непослушен е или Го пренебрегва.[8] Той никога не отвръща на злото със зло. Той никога не отмъщава.[9] Неговото наказание, това са средствата за изправление, прилагани с любов към хората, докато все още е възможно изправление и лечение в този живот. Тези наказания никога не се простират във вечността.

Бог е създал всичко чисто и добро. Даже неразумните твари чувстват, че техният Създател и Бог не е зъл и отмъстителен, но изпълнен с любов. Ето защо и дивите зверове са готови да признаят за свой господар подвижника – християнин, който чрез смирение се уподобява на Бога. Те се приближават към него не със страх, но с радост и с благодарност и с любяща покорност...

Бог е благ. Той ни защитава и спасява даже когато падаме. Нима не е очевидно, че злото и вечните мъки нямат към Бога никакво отношение? Те се раждат не по Неговата вола, а по волята на Неговите разумни създания, и Той не насилва тази воля. Смъртта не ни е дадена от Бога като отплата за нашите грехове. Ние сами сме паднали в смъртта в резултат от противенето си към Бога. Бог е живот и животът е Бог. Ние възстанахме против Бога и така сами закрихме вратите за Неговото милосърдие, даващо живот.

„Тъй като Бог е живот, а лишението от живот е смърт, - пише св. Василий Велики, - значи, колкото повече човек се отделя от Бога, толкова повече се приближава към смъртта”. „Бог не е създавал смъртта, - продължава св. Василий, - но ние сами сме си я навлекли... Бог не възпрепятства действието на тлението (смъртта)... за това, за да не стане нашата греховност вечна. Св. Ириней казва по този повод: „Отделянето от Бога е смърт, както отделянето от светлината е тъмнина... същевременно това не означава, че светлината е наложила на слепите наказание да пребивават в тъмнина”. „Смъртта - казва св. Максим Изповедник - по същество е отделяне от Бога, вследствие на което по необходимост се е явила смъртта на телата. Животът по същество е Бог, Който казва: Аз съм Живот”.
 
Но защо на смърт е подложено цялото човечество? Защо тези, които не са съгрешили заедно с Адам, умират като Адам? Ето отговора на св. Анастасий Синаит: „Ние сме станали наследници на проклятието на Адам. Ние сме били наказани не затова, че сме чули божествената повеля заедно с Адам, но затова, защото Адам е станал смъртен; и той е пренесъл греха на своето потомство в този смисъл, че ние сме станали смъртни, тъй като сме родени от смъртен”. А св. Григорий Паламà по този повод утвърждава: „Бог не казва на Адам: „връщай се там откъдето си взет”, но му говори: „пръст си и в пръстта ще се върнеш”... Бог не казва: „в деня, в който вкусиш от него (дървото), умри!”, но: „в деня, в който ти вкусиш от него, ти, естествено ще умреш”. Също и впоследствие Той не казва: „връщай се сега в пръстта”, но: „ти ще се върнеш в пръстта”, и по този начин Бог предупреждава, предупреждава истинно (макар и да не възпрепятства) за това, което ще се случи”.

Ние виждаме, че смъртта е дошла не в резултат от желанието на Бога, а като следствие от това, че Адам е помрачил своето отношение с Източника на живота чрез непослушание; Бог по Своята благост го предупреждава за това.

„Дървото на познанието само по себе си, - казва св. Теофил Антиохийски, било добро и плодовете му били хубави. Не дървото, както мислят някои, съдържало в себе си смъртта, но непослушанието. Плодовете пък не съдържали нищо друго, освен знание, а знанието е благо, разбира се, когато се използва правилно. Отците ни учат, че забраната за вкусване от дървото на познанието не била безусловна, но временна. Адам бил духовен младенец. Не всяка храна е добра за младенците. Някои храни могат дори да ги убият, въпреки че за възрастните не представляват опасност. Дървото на познанието било посадено от Бога за човека. То било добро и хранително. Но това било „твърда храна”, докато в това време Адам бил способен да усвои само „мляко”...

 

[1] “Злото е отчуждение от Бога” – св. Василий Велики. За това, че Бог не е виновен за злото; „Тези, които по собствена воля се отделят от Бога, Бог отделя от Себе Си, а отделянето от Бога е смърт” – св. Ириней Лионски. Против ересите; „Хората, отхвърлили вечното и по съвета на дявола обърнали се към тленните неща, сами за себе си са станали причина за тлението и смъртта” - св. Атанасий Велики. За въплъщението; „Доколкото си се отделил от живота, дотолкова си се приближил към смъртта. Бог е живот, лишението от този живот е смърт. Така че Адам, доброволно отделяйки се от Бога, сам става причина за собствената си смърт”- Св. Василий Велики. PG 31:345.

[2] Дори и до днес, Православието не се е отърсило напълно от това влияние. Виж например: „Изкупителната Жертва била извършена, за да се възстанови първоначалната хармония между Небето и земята, която грехът извратил, за да бъде загладено ръкописанието на греха, за да бъде удовлетворено оскърбеното божествено правосъдие” – Из посланието за Пасха на Вселенския патриарх Димитрий, 1980 г. В: Episkepsis (in Greek), no. 229, 15. April 1980.

[3] “Наистина безумен и ограничен в разбирането си се явява този, който говори, че няма Бог. Не по-малко безумен е този, който казва, че Бог е причина за злото. Аз смятам, че тези заблуждения са еднакво опасни, тъй като всяко едно от тях еднакво отрича висшето благо; и ако първото въобще отрича, че Бог съществува, то второто утвърждава, че Бог не е благ, защото ако Той е причина за злото, то, естествено, Той не е добър. Така и в двата случая е налице отрицание на истинния Бог” - св. Василий Велики. За това, че Бог не е виновен за злото.

[4] “Ако всички, родени от Адам, са станали грешни заради неговото съгрешение, то по всяка справедливост те не носят отговорност, тъй като са станали грешни не сами по себе си; затова терминът „грешници” се използва в дадения случай вместо „смъртни”, защото смъртта е отплата за греха. Така, както в първия човек природата станала смъртна, всички тези, които обладават природата на своя праотец, съответствено също наследяват смъртност” - Евтимий Зигабен. Тълкувание на Посланието до Римляни.

[5] Това е нещо съвършено различно от нашето подразбиране за думата „справедливост”. Незнанието на този факт се явява причина някои напълно чужди на Православието теории да бъдат разглеждани като негови крайъглени камъни. Такава е юридическата концепция за спасението, в основата на която лежи разбирането за една справедливост, която много напомня закона за Необходимостта на древните, който подчинява на себе си не само човека, но и Бога. Всичко това придава на християнството мрачен вид. Виж изследването: S. Lynonnett. "La Soteriologie Paulienne". Introduction a la Bible, 11. Belgium: Desclees & Bower. P. 840.

[6] “Ако човек с готовност и радост приема в името Божие всяко лишение, той вътрешно се очиства. Ако човек не гледа от високо даже на явния грешник, той наистина е свободен. Ако човек не е прелъстен от тези, които го възхваляват и същевременно не е разочарован от тези, които го презират, той е мъртъв за света и този живот. Трезвост и разсъдителност в разпознаването на добро и зло е повече от всеки подвиг, независимо по какъв начин и в каква степен се извършва.

Не храни ненавист към грешника, тъй като всички сме обременени от грехове. Ако тебе, в името Божие те подбуждат да го осъдиш, по-добре оплачи греха му. Защо ти ненавиждаш грешника? Ненавиждай греха му, а за него самия се моли, за да се уподобиш на Христа, Който не се гневял на грешниците, но се застъпвал за тях. Нима не виждаш, как Той оплаква Йерусалим” – св. Исак Сирин. Слово 60/90.

[7] Ibid.

[8] „Защото Бог толкова възлюби света, че даде Своя Единороден Син  (Йоан 3:16). Не че Бог не е могъл да ни изкупи с помощта на друго средство, но Той е искал да ни яви безграничната си любов и да ни направи сродни на Себе Си, чрез смъртта на Своя Син. В действителност, ако у Него е имало нещо по-ценно от Сина Му, Той всичко би отдал заради нас, за да приближи нашия род към Себе Си на всяка цена. По Своята всеобемаща любов, Той не искал да насилва нашата свобода, въпреки че за Него е било възможно; но Той я съхранил, за да се приближим към Него от любов и по собствена воля” – св. Исак Сирин. Слово 81/48.

[9] “В момент на униние никога не забравяйте заповедта на Господа  дадена на Петър, за необходимостта да прощаваме на ближния седемдесет пъти по седем  (Мат. 18:22). Защото Този, Който е дал такава заповед, Сам прощава много повече” – св. Йоан Лествичник. Лествица, Степен 26.

Превод: В. Каравълчев
Активен
"няма грешки, има само уроци"

черен гарван

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 743
Re:Православното Християнство
« Отговор #137 -: 24-04-2011, 21:09:55 »

Огнената река - 2 част

Раят и адът зависят от начина, по който приемаме Божията любов. Как ще отговорим нa Неговата любов - с любов или с омраза? Това е много важна разлика. Тя зависи изключително от самите нас, от нашата свобода, от нашия съкровен свободен избор, от напълно свободното разположение, което не се влияе от външните състояния или от вътрешните фактори на нашата материална и духовна природа, защото не е външно действие, а вътрешно разположение, което извира от дълбините на сърцето ни и очиства не греховете, а начина, по който мислим за тях. Това ясно се вижда в случаите на митаря и фарисея и на разбойниците, който били разпънати на кръст заедно с Христос. Тази свобода, този избор, това вътрешно разположение към Нашия Творец е сърцевината на вечната ни персоналност, най-съкровената ни характерна черта, това, което ни прави такива, каквито сме, нашето вечно лице – светло или мрачно, изпълнено с любов или завист.

Не, братя, за съжаление за нас раят и адът не зависят от Бога. Ако зависеха от Бога, нямаше да страхуваме от нищо. Няма защо да се страхуваме от Любовта.  Те не зависят от Бога – зависят изключително от нас и в това е цялата трагедия. Бог иска да бъдем по Негов образ, завинаги свободни. Той се отнася към нас с абсолютно уважение. Това е любовта. Без почит не можем да говорим за любов. Ние сме човеци, защото сме свободни. Ако не бяхме свободни, щяхме да бъдем не човеци, а разумни животни.
Бог никога няма да вземе обратно дара на свободата, която определя нашето „аз”. Това означава, че винаги ще бъдем това, което ние искаме да бъдем, приятели или врагове на Бога, и не може да има изменение в нашето най-дълбоко битие. В този живот съществуват както дълбоки, така и повърхностни промени в нашия живот, в нашия характер, в нашите убеждения, но  сички те обаче са само непостоянен и обусловен от времето израз на нашето по-дълбоко вечно аз. Това дълбоко вечно „аз” е вечно в пълния смисъл на думата. Затова раят и адът също са вечни. Няма промяна в това, което реално сме. Нашите преходни характерни черти и лична човешка история зависят от много ефимерни неща, които изчезват със смъртта, но истинското ни лице не е ефимерно и не зависи от променливи и тленни неща. То е нашето реално аз, което остава с нас, когато сме в гроба, и ще стане нашето реално лице при Възкресението - то е вечно.

В Лествицата св. Йоан Лествичник казва, че „преди падението демоните ни казват, че Бог е приятел на човека; но след падението ни убеждават, че е безмилостен”. Това е много лукава лъжа на дявола: той иска да ни убеди, че причината за  всяко зло в нашия живот е в Божията воля; че Бог  е Този, Който ще ни прости или ще ни накаже. Като искат да ни хвърлят в греха и след това да ни накарат да загубим всяка надежда за избавяне от него, демоните се опитват да представят Бога като Някой, Който понякога прощава всички грехове, а понякога е безмилостен. Повечето християни и дори православните християни са се хванали в тази примка. Те смятат, че  Бог е отговорен за това дали получаваме опрощение или биваме наказвани. Това, братя, е страшна заблуда, която принуждава повечето хора да загубят вечния живот най-вече поради това, че, виждайки Божията любов, те се опитват да убедят себе си, че Бог със Своята любов ще им прости. Бог винаги обича, винаги прощава, винаги е приятел на човека, но това, което никога не прощава, е грехът, към който никога не се отнасяме, както трябва. Грехът умъртвява душата независимо от Божията любов, защото точно грехът е пътят, който отдалечава от Бога и издига стена, която ни разделя от Него, унищожава нашето духовно зрение и ни прави неспособни да видим Божията светлина. Демоните винаги искат да мислим, че спасението или вечната смърт е въпрос, който зависи от решението на Бога. Не, братя, трябва да се пробудим, за да не погинем. Нашето спасение или вечна смърт е въпрос, който зависи не от решението на Бога, а от нашето собствено решение, от нашата свободна воля, която Бог напълно зачита. Бидейки убедени в силата на Божията любов, същевременно  не бива да допуснем да се заблудим.  Опасността се крие не в Бога, а в самите нас.

Мнозина ще възразят: „Нима в Св. Писание не говори често за Божия гняв? Ним Сам Бог не казва, че ще ни накаже или ще ни прости? Не се ли казва, че „награждава онези, които Го търсят” (Евр. 11:6). Не се ли казва, че отмъщението е Негово и че Той ще въздаде за неправдата, която е извършена спрямо нас? Не се ли казва, че е „страшно да попадне човек в ръцете на живия Бог” (Евр. 10:31)[ii]?

В своята беседа „За това, че Бог не е причина за злото” св. Василий Велики пише следното: „но ако Бог не е отговорен за злото, тогава как е било изречено словото „Аз създавам светлината и творя тъмнината, правя мир и причинявам бедствие.” (Ис.45:7)? И отново „слезе от Господа злочестие към портите иерусалимски”(Мих. 1:12) и „става ли в град злополука, която да не е допуснал Господ?” (Амос 3:6)”. Във великия химн на Моисей  „Вижте сега, (вижте,) че това съм Аз, Аз съм и няма Бог, освен Мене: Аз моря и съживявам, Аз раня и Аз церя, и няма кой да избавя от ръката Ми” (Второзак. 32:39). За този, който разбира смисъла на Писанието, нищо от това не представлява обвинение срещу Бога, че Той е причина и творец на злото. Защото този, който е казал „Аз създавам светлината и творя тъмнината”с това посочва Себе си като Творец не на някакво зло, а на всички твари … „и причинявам бедствие”, тоест Той го преобразява и усъвършенства към добро, за да може, след като се отстрани съществуващото зло, те да участват в естеството на доброто”[iii].

Както св. Исаак Сириец пише, „в Св. Писание казват много неща и много пъти се използват имена, които не се разбират в буквалния смисъл. . . Но благоразумните ги разбират”[iv].

В своята 36 беседа св. Василий обяснява тези библейски изрази: „Защото страхът,- казва той,- наставлява обикновените хора ”[v]. И това важи не само за простодушните, но и за всички нас. След падението ние се нуждаем от страха, за да извършваме всяко полезно дело и всяко добро за нас или за другите. Светите отци казват, че за да разберем Св. Писание, трябва да имаме предвид неговата цел, която е нашето спасението и постепенното приближаване до разбирането на нашия Творец и Бог и на нашето плачевно състояние.

На други места Св. Писание се обяснява с по-голяма точност коя е истинската причина за злото.. В пророк Йеремия (2:17-19) се казва „Не причини ли си ти сам това, като остави твоя Господ Бог в това време, когато Той те водеше по пътя? . . ще те накаже нечестието ти, и твоето отстъпничество ще те изобличи; и тъй, познай и размисли, колко лошо и горчиво е туй, дето остави твоя Господ Бог, и не те е страх от Мене, казва Господ, Бог Саваот”.

Свещеното Писание говори на нашия език -език, който разбираме в нашето следгреховно състояние. Както казва св. Григорий Богослов, „според нашето виждане дадохме на Божиите свойства имена от нашите собствени свойства”[vi]. Св. Йоан Дамаскин обяснява, че в Св. Писание „Бог се споменава сякаш има тяло, символично. . .(Писанието) има определено тайнствено значение, което чрез неща, които отговарят на нашата природа, ни учи на неща, които я преодоляват”[vii].

Има наказания, които Бог ни налага, или по-скоро злини, които дяволът ни причинява, а Бог ги допуска, които наричаме възпитателни наказания. Те имат за цел нашето поправяне в живота или най-малкото поправянето на другите, които от примера ни ще си вземат поука и от страх ще се поправят. Има и наказания, които имат за цел не да поправят някого, а просто и единствено да пресекат пътя на злото, да сложат край на тези, които го разпространяват, за да може земята да се избави от покварата и пълната гибел.. Такъв е бил случаят с Ной и с гибелта на содомяните[viii].

Всички тези наказания действат и се насочени към това покварено състояние на нещата, но не се разпростират след свършека на тленния живот. Целта им е да поправят това, което може да се поправи, и да променят нещата към по-добро, доколкото това е възможно в нашия променлив свят. След всеобщото Възкресение няма да бъде възможна никаква промяна. Вечността и нетлението са състояние на неизменните неща. Тогава не може да има абсолютно никаква промяна с изключение на развитието в състоянието, което човек свободно е избрал - вечно и безкрайно развитие, а не изменение, промяна на посоката или обръщане. Светът, който виждаме около нас, е променлив, защото е тленен. Новото небе и новата земя, които ще настъпят след Второто Пришествие на Бога са нетленни, тоест непроменливи.  Затова в новия свят не може да има никакво поправяне, а възпитателните наказания вече няма да бъдат необходими. В новия свят след Възкресението всякакво наказание ясно и категорично би било акт на отмъщение, неадекватно и движено от завист, без никакво благоразумно намерение или цел.

Ако разглеждаме ада като наказание от Бога, трябва да се съгласим, че това е безсмислено наказание, освен ако Бог не е някакво безкрайно зло същество.

Както казва св. Исаак Сириец, „този, който наказва другия заради здравето на душата му, наказва с любов; но онзи, който търси отмъщение, е лишен от любов. Бог винаги наказва човека с любов, не заради отмъщение или заради Себе си, а за да се изцели Неговия образ; Неговият гняв не трае дълго. Този начин на любовта е прям и не се обръща в отмъщение от злоба. Мъдрият праведник е подобен на Бога; той никога не наказва човека заради неговото зло, а за да може той да се поправи или другите да придобият страх”[ix].

Виждаме, че Бог наказа, доколкото има надежда за поправяне. След всеобщото Възкресение може да се говори не за Божие наказание, а за самоосъждане. По думите на св. Василий Велики, „злото в ада няма причина в Бога, а самите нас”
  • .


Въпреки всичко човек може да възрази, че в Св. Писание и в св. отци винаги се говори за Бога като Велик Съдия, Който в съдния ден ще възнагради онези, които Го слушат, и ще накаже онези, който не Го слушат (1 Кор. 4:6-8). Как можем да разберем този съд, разбирайки божествените слова не по човешки, а по божествен начин?

Какво представлява Божият съд?

Бог е Истина и Светлина. Божият съд не е нищо друго, освен нашето докосване до истината и светлината. В деня на Второто Пришествие всички хора ще се явят голи пред проницателната светлина на истината. „Книгите” ще се отворят. Кои са тези „книги”? Това са човешките сърца, които ще се отворят от всепроникващата Божия светлина и всичко, което съществува в тях, ще се открие. Ако в тези сърца има любов към Бога, хората ще се възрадват, виждайки Божията светлина. Обратно, ако те са изпълнени с омраза към Бога, хората ще изпитват мъка от приемането на всепроникващата светлина на истината, която са мразели през целия си живот.

Хората ще се отличават помежду си не по решението на Бога, наградата или наказанието от Него, а по това, което има в техните сърца. Всичко, каквото е имало в тях по време на земния им живот, ще се открие в съдния ден. Ако при това откриване има награда или наказание – и несъмнено ще има – те не идват от Бога, а от любовта или омразата, която царува в нашите сърца. Любовта включва в себе си благословение, а омразата включва отчаяние, горчивина, мъка, болка, злоба, смут, объркване, мрак и всички други външни състояния, които съставят ада (1 Кор. 4:5).

Светлината на Истината, Божията енергия, Божията благодат, която в съдния ден ще осени човеците, свободни от тлението, ще бъде една и съща за всички човеци. Няма да има абсолютно никаква разлика. Хората със здраво зрение се наслаждават на светлината и затова ясно виждат красотата около тях, докато тези с  болно зрение чувстват болка и увреждат очите си, страдат и искат да се скрият от светлината, която доставя толкова голяма радост за здравото зрение.

Но уви, вече няма да има никаква възможност човек да избегне Божията светлина. В този живот съществува такава възможност. Божията любов и светлина ще обгърнат всички. Няма да има място, скрито за Бога, както става в тленния живот в царството на княза на този свят[xi].

Царството на дявола ще бъде разрушено при всеобщото Възкресение и Бог отново ще владее над  Своето творение- „Затова се и яви Син Божий, за да разруши делата на дявола”. (1 Йоан 3:8). Любовта ще покрие всичко със своя свещен огън, който ще извира като река от Божия престол и ще напоява рая. Но същата река на Любовта ще задуши и изгори тези, които имат омраза в сърцата си.

„Защото нашият Бог е огън, който изтребя” (Евр. 12:29). Един и същ огън, който докосва златото, изгаря дървото. Чистите метали блестят в него като слънце, а отпадъците горят с черен дим. Всички се намират в един и същ огън на любовта. Някои от тях блестят, а други стават черни и тъмни. В една и съща пещ стоманата свети като слънцето, а глината потъмнява и се втвърдява като камък.

Тази разлика зависи не от Бога, а от  човека, и се определя от неговия свободен избор, който Бог безкрайно зачита. Божият съд е откриване на реалността, която съществува в човека.

Свети Макарий Египетски пише: „Както царството на мрака и грехът се крият в душата до деня на съда, когато дори телата на грешниците ще се покрият с мрак, който още сега съществува в душите им, така и царството на светлината и небесният образ. Иисус Христос сега тайнствено осветлява и царува в душите на светците. Той е скрит от очите на хората. . .до деня на Възкресението, когато дори телата ще се покрият и прославят с Господнята светлина, която още сега съществува в душата на човека, така че и тялото да царува заедно с душата, която още сега приема Христовото царство, утешава се и се просветлява с вечната светлина”[xii].

Свети Симеон Нови Богослов казва, че това, което има значение във вечния живот, е не какво човек прави, а какво е, дали се е уподобил на Иисус Христос, нашия Господ, или е различен и не е подобен на Него.Той казва: „в бъдещия живот християнинът не бива изпитван дали се е отрекъл от целия свят заради любов към Христос или дали е раздал богатството си на бедните или дали е скърбил и плакал за греховете си или дали е направил всяко друго добро дело в живота си, а внимателно се гледа дали е се уподобил на Христос, както синът е подобен на баща си”.

Свети Петър Дамаскин пише: „Не всички приемаме благодеянията по един и същ начин. Едни приемат огъня на Господа, тоест Неговото слово и чрез труд сърцето им се смекчава подобно на восък, а други го приемат, но чрез леност те се втвърдяват подобно на глината и камъка. Той не принуждава никого от нас да го приемем по един и същ начин. И както слънцето изпраща лъчите си и осветява целия свят, така онзи, който иска да го вижда, се просветлява, а онзи, който не иска да го вижда, не бива принуждаван да го прави. Никой не е отговорен за лишаването от светлината, освен този, който не иска това; защото Бог е създал и слънцето, и очите, но човек има власт да приеме светлината или да я отхвърли.

Тук става същото. Бог изпраща на всички нас светлината на познанието като лъч, но заедно с познанието ни е дал и вярата като зрение. Онзи, който иска да получи познание чрез вярата, я съхранява чрез своите дела и Бог му дава още по-голямо желание, познание и сила”[xiii].

Мисля, че досега успяхме да разберем какво точно е вечният ад,  какво точно е  вечният рай и кой реално е отговорен за тази разлика.

 В изображението на Второто Пришествие виждаме, че нашият Господ Иисус Христос седи върху престол. От дясната Му страна са приятелите Му, благословените мъже и жени, които са живели с любовта Му. От лявата Му страна виждаме враговете Му, всички, които са изпитвали омраза в живота си дори да са изглеждали благочестиви и богобоязливи. В средата виждаме огнена река, която извира от престола на Христос и тече към нас. Коя е тази огнена река? Инструмент за мъчение? Акт на отмъщение от Бога, за да изтреби враговете Си?

Не, нищо от това. Тази огнена река е древната река, която изтичаше от Едем, за да напоява рая (срв. Бит. 2:10). Това е реката на Божията благодат, която от самото начало напоява Божиите угодници. С една дума, това е приливът на любовта на Бога към Неговите творения. Любовта е огън. Който обича, знае това. Бог е Любов. Следователно Бог е Огън. А огънят изтребва всички, които сами не са огън, и прави по-бляскави и светли тези, които сами са огън (срв. Евр. 12:29).

Бог много пъти се е явявал във вид огън: на Авраам, на Моисей в неизгарящата къпина, на Израилевия народ, на когото показвал пътя в пустинята през нощта като огнен стълб, а през деня като светъл облак, когато покрил скинията на свидетелството със славата Си (Изх. 40:28-32) и когато паднал огън от небето на върха в Синай. Бог се открил като огън на планината на Преображението; Той казва „огън дойдох да туря на земята!” (Лк. 12:49), тоест любов, защото, както казва св. Йоан Лествичник, „любовта е извор на огън” (Лествицата  30, 18).

Гръцкият писател Фотий Контоглу казва на едно място, че „вярата е огън и стопля сърцето. Светият Дух слязъл над апостолите във вид на огнени езици. Когато Господ се открил на двамата ученици, те рекли: „не гореше ли в нас сърцето ни, когато Той ни говореше по пътя и когато ни обясняваше Писанието”. Христос оприличава вярата на „запален светилник”. Свети Йоан Кръстител казвал в проповедта си, че Христос ще кръсти хората„с Дух Светий и огън”. Наистина, Господ казал: „Огън дойдох да туря на земята, и колко бих желал да беше вече пламнал”. Затова най-осезателният белег на вярата е топлината. Затова се казва „гореща вяра”, вяра, която стопля. И както топлината е белег на вярата, така и  мразът е сигурен белег за греха.

(Стенопис от Драгалевския манастир, "Тръбящият ангел", детайл от сцената на Страшния съд)
(следва)
„И тъй, не напущайте вашето дръзновение, за което има голяма награда.” (Евр. 10:35)).

[ii] Защото, ако ние, след като познахме истината, своеволно грешим, не остава вече жертва за грехове, а някакво си страшно очакване на съд и яростен огън, който ще погълне противниците. Ако оня, който се е отрекъл от Моисеевия закон при двама или трима свидетели, безмилостно се наказва със смърт, колко по-тежко наказание, мислите, ще заслужи пък този, който е потъпкал Сина Божий и счел за нечиста кръвта на завета, чрез която е осветен, и е похулил Духа на благодатта? Защото ние знаем Оногова, Който е рекъл: "отмъщението е Мое, Аз ще отплатя", казва Господ. И пак: "Господ ще съди Своя народ". Страшно е да попадне човек в ръцете на живия Бог!

[iii] Св. Василий Велики (Писма) - Μ. Βασιλείου Ε.Π.Ε. 7: 94-96.

[iv] Св. Исак Сирин. Слово 83, 317  - Αγίου Ισαάκ του Σύρου, Λόγος πγ΄.).

[v]Св. Василий Велики (Писма) - Βασιλείου, Ε.Π.Ε. 7.98.

[vi] Св. Григорий Богослов. Пето слово за богословието 22. PG 36, 157  - Αγ. Γρηγορίου του Θεολόγου, Πέμπτος Θεολογικός Λόγος, 22, P.G. 36. 157.

[vii] Св. Йоан Дамаскин. Точно изложение на православната вяра 1, 11, 13 -  Αγ. Ιωάννου Δαμασκηνού,  1.11

[viii] "Гладът, сушата и наводненията  са обичайните наказания над градове и народи, които са се предали на злото. И както лекаря е благодетел на болния, дори и да причинява болка и страдание на тялото му, то той се бори с болестта, а не със самия болен. Така и Бог е наш благодетел, защото посредством определени наказания Той предписва на всички само едно –спасението. Вие нали не хулите лекаря, когато той реже някои части от тялото, умъртвява други и напълно изрязва трети, но напротив, заплащате труда му и се обръщате към него като към спасител, защото той е пресякъл развитието на болестта, преди тя да се е разпространила по цялото тяло. Но същевременно когато видите как града погребва своите жители по време на земетресение, или как корабът потъва в морето с моряците смятате за необходимо езиците ви да изричат богохулни слова против истинския Лекар и Спасител”(Св. Василий Велики (Писма) -Св. Василий Великий. EPE 7, 94). „Може, ако желаеш да приемеш буквално думите ‘Аз моря и съживявам’ (Втор. 32:39), защото страха може с лекота да назидава. ‘Аз раня и Аз церя’ (Втор. 32:39), полезно е да приемаш буквално и тези думи, защото заплахата от наказание предизвиква страх, а обещанието за изцеление любов. Но също така е добре да достигнеш и до по-възвишено разбиране на тези изрази. Аз умъртвявам в греха и оживявам в праведността. Защото ако външния човек в нас изтлява, то вътрешния от ден на ден се обновява. (2 Кор. 4:16). Затова не става дума, че Бог унищожава едни, а дава живот на други, но умъртвявайки, Той същевременно ги оживява и изцелява и наказва в съответствие с: ‘ще го накажеш с пръчка, и ще спасиш душата му от преизподнята’ (Притч. 23:14). Тоест, плътта се подхвърля нанаказание, за да се изцели душата и грехът се предава на смърт, за да живее добродетелта... (Св. Василий Велики (Писма) -Св.  Василий Великий. EPE 7: 98-102)

[ix]  Св. Исак Сирин Слово 73 - Αγ. Ισαάκ του Σύρου, Λόγος ογ΄.

  •   Св. Василий Велики (Писма) -Св. Василий Великий. EPE 7:92
[xi]  Св. Иустин Мъченик. Втора апология 5: 3-5 - Αγ. Ιουστίνου, Β΄ Απολ. 5 : 3-5.

[xii] Св. Макарий Велики. Беседа 2 - Αγίου Μακαρίου του Αιγυπτίου, Ομιλία Β΄.

[xiii] Добротолюбие /гръцкото издание/, Том 3: 8 -Φιλοκαλία, τ. Γ΄ σελ. 8.

Превод от англ. ез. К. Константинов
Активен
"няма грешки, има само уроци"

черен гарван

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 743
Re:Православното Християнство
« Отговор #138 -: 24-04-2011, 21:11:02 »

Огнената река - 3 част

Искаш ли да разбереш дали някой има вяра или не вярва? Ако чувстваш, че от него излиза топлина, от очите му, от думите му, от делата му, бъди сигурен, че той има вяра в сърцето си. Но ако чувстваш, че от него струи мраз, това означава, че той няма вяра, пък да казва каквото ще. Може да прави поклони, да свежда смирено глава, да поучава с тих глас, но от всичко това ще струи леден полъх, който те застига и смразява”.

Свети Исаак Сириец казва, че „раят е Божията любов, в която съществува насладата на всички блаженства”, както и че „дървото на живота е Божията любов”[ii].

„Не се заблуждавайте - казва св. Симеон Нови Богослов -Бог е огън и когато Той дойде в света и стана Човек, тури огън на земята, както Той казва. Този огън обикаля, търсейки материал, тоест добра воля и разположение, за да влезе в него и да се разгори; в тези, в които той се разгори, става голям огън и се издига до небето. . . (този огън) първо ни очиства напълно от сквернотата на страстите и след това става в нас храна и питие и просветление и радост и прави и нас светлина по причастност, защото участваме в онази Светлина”.(Слово 68)

Бог е огън на любов.Той е огън на любов за всички – за добрите и злите. Но има голяма разлика в начина, по който хората приемат този огън на Божията любов. Свети Василий Велики казва, че „пламенният меч е бил поставен в едемската градина, за да предотврати доближаването до дървото на живота. Той бил страшен и пламенен за неверните, но безопасен и достъпен за верните, като им принасял светлината на деня. Същият огън на любовта принася деня на онези, които отвръщат на любовта с любов, и изгаря онези, които отговарят на любовта с омраза”[1].

Раят и адът са една и съща река, която извира от Бога, един и същ огън на любовта, който обгръща и покрива всички с една и съща блага воля, без никаква разлика или изключение. Една и съща  животворна вода е вечен живот за верните и вечна смърт за неверните. За първите е жизнен елемент, а за вторите е средство за вечно задушаване -  Рай за едните и ад за другите. Не мислете, че това е странно. Синът, който обича баща си, се чувства щастлив в неговите ръце, но ако не го обича, нежната прегръдка на баща му ще бъде мъчение за него. Затова любовта към онзи, който ни мрази, се оприличава с посипването на живи въглени и жар върху главата му.

Свети Исаак Сириец пише, че „тези, които се измъчват в геената, биват наказвани от бича на Божията любов. . .Абсурдно е човек да мисли, че грешниците в ада са лишени от Божията любов. Защото Божията любов, която е рожба на познанието на истината, се дава на всички без изключение, но действа по два начина: грешниците измъчва, а  праведниците весели”[2].

Бог е любов. Ако действително вярваме в тази истина, знаем, че Бог никога не мрази, никога не наказва, никога не отмъщава. Както казва авва Амун: „любовта никога не мрази никого, никога не съди никого, не осъжда, не наскърбява, не се отвръща от никого, верен или неверен, или чужденец, или грешник, или прелюбодеец или нечист, а напротив, онези, които обича най-много, са именно грешните,  немощните и небрежните души, за които чувства болка, скърби, плаче и чувства състрадание за злите и грешниците повече от добрите, като подражава на Христос, Който призовавал грешниците и ял и пил с тях. Поради тази причина, като поучава коя е истинската любов, Той казва „И тъй, бъдете милосърдни, както и вашият Отец е милосърден” (Лк. 6:36). И както пада дъжд за лукавите и добрите и слънцето изгрява за праведните и неправедните, така е и с този, който има истинска любов и състрадание и се моли за всички”[3].

Ако някой сега е смутен и не разбира как е възможно така, че любовта Божия  да се разпростира над грешниците и същевременно с това да обрича тези жалки и нещастни същества на огнената геена, нека си припомни Евангелската притча за блудния син и по-точно примера за по-големия брат (виж. Лк. 15: 11-32)

Нима той не е бил в дома на баща си? Нима сам баща му не излезе да го помоли и увещае да отиде и да вземе участие в радостното тържество? Какво го направи нещастен и го изгори с вътрешна жлъч и омраза? Кой му отказа нещо? Защо не се зарадва за завръщането на брата си? Защо нямаше любов както към баща си, така и към брата си? Нима причината за това не беше неговата злонамереност? Нима не остана в ада заради това? И кой беше този ад? Нима беше някакво отделно място? Нима имаше инструменти за мъчения? Нима той  не продължи да живее в бащиния си дом? Какво го отличаваше от всички онези радостни хора в бащиния му дом, освен неговата омраза и огорчение? Нима баща му и дори брат му престанаха да го обичат? Или именно поради тяхната любов сърцето му все повече се вкаменяваше? Не беше ли тяхната радост това, което го натъжаваше? Нима омразата не изгори неговото сърце, омразата към баща му и брат му, омразата заради любовта на баща му към брат му и за любовта на брат му към баща му?

Това е адът - отхвърлянето на любовта. Отвръщането с омраза на любовта. Горчивината от съзирането на невинна радост. Да бъдеш заобиколен от любов и да имаш омраза в сърцето си. Това е състоянието, в което вечно пребъдват  всички осъдени. Всички нежно ги обичат. Всички са поканени на радостното тържество. Всички живеят в Божието царство, в новата земя и новото небе. Тях никой не ги гони. Дори да искат да се отдалечат, няма да могат да избягат от новото Божие творение, нито да се скрият от нежната любов на всеприсъстващия Бог. Може би единственото друго решение за тях би било да се отдалечат от братята си и да потърсят горчива самота, но те никога не биха могли да избягат от Бога и Неговата любов. И това, което е най-ужасно, е че във вечния живот, в новото творение Бог е всичко за Своите създания. Както казва св. Григорий Богослов „в този живот нещата, с които имаме връзка, са многобройни; например: времето ,въздуха, местоположението, храната и водата, дрехите, слънчевата светлина, изкуствената светлина и другите необходими неща в живота, но никое от тях, колкото и те да са, не са Бог. Това благословено състояние, за което се надяваме, няма нужда от нито едно от тези неща, а Бог за нас ще бъде всичко и вместо всичко, като споделя Себе Си в съответствие с всяка потребност на живота. Също така от Св. Писание е ясно, че за тези, които са достойни, Бог става място, дом, одежда, храна, питие, светлина, богатство, царство и всичко, което човек може да си помисли, което може да направи живота ни радостен”[4].

В новия и вечен живот Бог ще бъде всичко за творенията Си, не само за добрите, но и за злите, не само за тези, които Го обичат, но и за тези, които Го мразят. Но колко ще страдат онези, които Го мразят, приемайки всичко от ръцете на Този, когото ненавиждат! О, какво вечно мъчение е това, какъв вечен огън, какво скърцане със зъби!

„Идете от Мене, проклети,” (Мат. 25:41) във вечния външен огън на омразата[5], казва Господ, защото гладувах за вашата любов, и не Ми я дадохте, жадувах за вашето блаженство, и не Ми го предложихте, бях заключен в тъмницата на човешката Ми природа, и не Ме посетихте в Църквата Ми. Свободни сте да ходите, където желае вашата зла воля, далеч от Мене, в лютата омраза на вашето сърце, която е чужда на Моето любящо сърце, което не знае що е това ненавист. Вие сте свободни, отделете се от любовта Ми във вечния ад на вашата злоба, непозната и чужда на Мене и на онези, които искат да останат с Мене. Тази омраза е, която приехте от дявола по собствена воля, защото Аз ви създадох свободни и разумни същества. Но където и да отидете, в мрака на пълните с омраза ваши сърца, любовта Ми ще ви следва като огнена река, защото каквото и да е избрало сърцето ви, вие сте и вечно ще бъдете Мои деца. 



Фотий Контоглу, Църковен календар, Атина, 1 января 1971 г. - Φώτη Κόντογλου, Εκκλησιαστικά Ημερολόγια, Ορθόδοξος Τύπος, Αθήνα, 1 Ιανουαρίου 1971.

[ii] Св. Исак Сирин, Слово 72 - Αγ. Ισαάκ του Σύρου, Λόγος οβ΄.

[1] Виж: Св. Василий Велики. Беседи 13, 2. Беседа на святое Крещение (PG 31, 428; 95, 1272) - Μ. Βασιλείου, Ομιλία 13.2. Παραίνεσις πρός το Άγιον Βάπτισμα, P.G. 31. 428 και 95. 1272.

[2] Св. Исак Сирин. Слово 84 - Αγ. Ισαάκ του Σύρου, Λόγος πδ΄.

[3] Библиотека на гръцките  Отци,  Том 40, сс. 60-61 - Βιβλιοθήκη Ελλήνων Πατέρων, τομ. 40, σελ. 60-61.

[4] (Св.  Йоан  Златоуст, Беседа 76 на Евангелието от Матея, PG 58: 700 - Αγ. Ιωάννου Χρυσοστόμου. Εις το κατά Ματθαίον Ομιλία ΟΣΤ΄ Ε΄, P.G. 58, 700.

[5] „Свършекът на света означава не неговото унищожение, а преобразяване. Всичко ще се преобрази внезапно, за един миг. . . и Господ ще се яви „в слава”  на облаците. Тръбите ще засвирят силно. Ще затръбят в душата и в съвестта! Човешката съвест ще стане прозрачна. Като говори за Второто Пришествие, пророк Даниил описва как Старият по дни, Съдията, седи върху Своя престол, а пред Него има огнена река (Дан. 7:9-10). Огънят е елемент, който служи за очистване, прочистване: изгаря греховете. Горко на човека, у когото грехът е станал част от природата му; огънят ще го изгори.

Този огън ще се разгори в човека; като гледат Кръста, някои ще се възрадват, но други ще изпаднат в объркване, ужас и отчаяние. Така хората за миг ще се разделят. Състоянието на душата на човека ще го постави от едната или от другата страна – отляво или отдясно.

Колкото човек в живота си по-съзнателно и усърдно се подвизава за Бога, толкова по-голяма ще бъде радостта, когато чуе думите: „Дойдете вие, благословените”. И обратно: същите думи ще призоват огъня на ужаса и мъченията за онези, които не са Го потърсили, които са Го отбягвали, воювали са с Него или са Го хулили в живота си.”

При Второто Пришествие няма да има свидетелски показания или писмени протоколи! Всичко е записано в душите на хората и написаното, тоест  книгите ще се отворят на Съда. Всичко ще стане прозрачно за всички и за всеки отделно. Някои ще ликуват, а други ще се мъчат.

Когато „се отворят книгите”, ще се види, че корените на всяко зло се намират в душата на човека. Например, някой е бил пияница или е потънал в разврат; някои хора мислят, че грехът умира, когато тялото умре. Не! В душата е имало влечение към греха и този грях се е услаждал на душата, но ако тя не се е покаяла и освободила от него, на Страшния Съд ще има същото греховно желание. Тя никога няма да задоволи това желание и върху нея ще връхлети мъчението на омразата – в мъчителното си състояние тя ще обвинява всички, ще мрази всички и всичко. „Там ще бъде плач и скърцане със зъби” - в безсилието на злобата и в неугасимия огън на омразата.”Огнената геена”. . . такъв е вътрешният огън. „Тук ще бъде плач и скърцане със зъби”. Това е състоянието на ада.” Архиепископ  Йоан Максимович, Последният съд (Второто пришествие),. Православное слово, Ноември-декември, 1966. сс. 177-178 - Αρχιεπισκόπου Ιωάννου Μαξίμοβιτς, «The Last Judgement» (Δευτέρα Παρουσία), περιοδικό «Orthodox Word» (Νοέμβριος - Δεκέμβριος 1966) τ. 177-178.

Превод: К. Константинов
Активен
"няма грешки, има само уроци"

бате Бино

  • Заместник админ
  • Hero Member
  • ****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 4053
  • дипломиран рекреативен специалист
Re:Православното Християнство
« Отговор #139 -: 24-04-2011, 21:14:53 »

Вери, да не бъркам аз нещо, но в този форум май има и раздели съвсем извън суровоядството. :)   
Виждам, че има раздели  "натурални средства за почистване", "спиритуални техники", "философия" и т.н. (Даже постовете  конкретно по темата "суровоядство" са малка част от общия брой постове.) 
 А тук специално сме си по темата , която е "Православното християнство". Тема от раздел "Духовни, медитативни и ... практики" , който беше одобрен впоследствие и срещу който лично аз навремето пуснах доста аргументи "против"  ;)  /може да ги прегледате /  като основното ми опасение беше да не накацат странни насекоми  само заради този раздел и да изместят фокуса на форума в една по-друга посока..
( Но сега не мога да кажа ,че е станало по-лошо, защото както и при другите теми добрият тон и уважение се спазват, което е заслуга на всички ни )

Форумът би могъл и да се ограничи само до суровоядството , но тогава от сегашното му обаяние няма да остане почти нищо. Ще се обезцвети, ще се разотидат 90 % от членовете , ще стане скучен, (повечето неща вече се изказаха по тази "основна" тема )   и като цяло идеята няма да "прокопса". Защото тук освен че се разменят рецепти и препоръки за хранене, се случва и едно прекрасно общуване между себеподобни, което е твърде силна мотивация човек да дава от себе си безвъзмездно и да има достойното усещане че е полезен. По този начин форумът има една силно възпитателна функция. (според мен )   

Марулче, ако прочетеш втората книга на Гълъбов "Окована свобода"  няма да ти е чудно защо само п о Христос се плюе :)
( Мое мнение - ако ще имаш две книги в библиотеката си ,и ако едната е библията , то втората трябва да е "Окована свобода" )
Нека да цитирам Гълъбов, че няма да успея да го кажа така добре :
 "Исус Христос е много мощен символ за положителна духовна трансформация на съзнанието и това го прави опасен и политически неприемлив за всички, чийто бог са властта и парите. Затова и по принцип повечето атаки в световен мащаб са насочени срещу въплъщението на безусловната любов, състраданието и опрощението, на което той се явява израз."

А темата "ПРАВОСЛАВНО християнство" си е много точна , защото за "останалото " християнство смело може да се каже,че не е никакво християнство.
Ето какво къзвъ Гълъбов :
" Интересно е да се отбележи, че когато беше на посещение в България, папа Йоан Павел II  не спомена Исус Христос(!!) , който всъщност се явява глава на християнската църква и чиитодостойнства и духовни качества се предполага ,че тази институция би трябвало да е въплътила. Може да се каже, че визитата на главата на Католическата църква у нас разкри истинския характер на изповядваната от Ватикана религия и лицето на нейния "бог". Това е религията на съвременното езичество, обслужвана от нейния жречески елит от чиновници и политици, който ламти най-вече за финансова и политическа власт. Тя изисква разделение на хората на елит и простолюдие, което да изхранва този елит и да изпълнява волята му, а Христос да си остане закован на кръста заедно с неговите добродетели."
Активен
Болницата беше прочута със своите готвачи.   :)))
 

Страницата е създадена за 0.111 секунди с 22 запитвания.