Форум Земя назаем

Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията
Експертно търсене  

Новини:

Автор Тема: Православното Християнство  (Прочетена 68433 пъти)

Вери

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2153
    • Магията на суровата храна
Re:Православното Християнство
« Отговор #140 -: 24-04-2011, 21:20:46 »

Не, не бъркаш, бате Бино.  ;)
Съвсем сте си по темата и раздела.
Просто явно аз съм сбърканата за разни елементарни неща.
Добрият тон се спазва само за пред останалите, явно.
Щото на друго място е съвсем друго....
« Последна редакция: 24-04-2011, 21:22:44 от Вери »
Активен

бате Бино

  • Заместник админ
  • Hero Member
  • ****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 4053
  • дипломиран рекреативен специалист
Re:Православното Християнство
« Отговор #141 -: 24-04-2011, 21:22:33 »

Гарване какво направи ти бе , уу че много имаме да четем. :)
Активен
Болницата беше прочута със своите готвачи.   :)))

черен гарван

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 743
Re:Православното Християнство
« Отговор #142 -: 24-04-2011, 21:40:47 »

Гарване какво направи ти бе , уу че много имаме да четем. :)
дано да ти е интересно и да намериш нещо полезно за себе си, щом като мислиш да прочетеш всичката писаница :bleh
Активен
"няма грешки, има само уроци"

marulka

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1649
  • Зайченцето бяло на марулката марулката изяло...
Re:Православното Християнство
« Отговор #143 -: 24-04-2011, 21:57:26 »

е, много ги четете и разбирате тия християнски работи бе... ми аз пък не чета, защото не ми е особено интересно, но не бих взела да плюя по нещо, което през вековете ни е запазило като нация, иначе да сме станали турци ако не сме имали религията да ни разграничи... аз не съм особено вярваща, обаче тук като се запознавам с някои без да ме питат им казвам, че съм българка и християнка, да не вземат да ме объркат с българска туркиня и мюсюлманка, че под българин масово това се разбира съм забелязала... пък вие продължавайте да пускате теми само против християнството и да не ви пука...
Активен
Nothing cooked tastes as good as raw feels

Вери

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2153
    • Магията на суровата храна
Re:Православното Християнство
« Отговор #144 -: 24-04-2011, 22:02:58 »

Съгласна съм с теб, Марулче... :Content_22:
Активен

homo futurus

  • Sr. Member
  • ****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 241
  • Бъдещето е на Вегетарианците!
Re:Православното Християнство
« Отговор #145 -: 24-04-2011, 22:26:11 »

И аз съм съгласен че Християнството ни е съхранило за което съм признателен на църквата.

По време на турското робство именно църквата е била основния просветен фактор сред българите - тя е съхранила писмеността ни и е обучавала на четмо и писмо.

Наистина съм признателен за това Но няма само черно или само бяло И за да сме честни трябва да казваме както хубавите неща така и лошите.

За съжаление в днешно време май са останали само лошите.

Поповете се изпокараха направиха си различни синоди съдят се и се бият едни други
Скубат народа като за последно.
Вместо смирени люде наблюдаваме разпасани бизнесмени.
Това е Цирк не е Църква.

Активен
Дълбока безметежност,
печален идеал.
Проблясък в тъмнината ме пробуди ...
Разкривайки, че досега съм спал !

titan

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2318
Re:Православното Християнство
« Отговор #146 -: 24-04-2011, 22:38:48 »

homofuturus  аз не можах да завърша училище , реших да ставам милионер без да се доуча  tooth  tooth  tooth
но и това си има своите предимства :))

Много се извинявам , но смятам че религиите са за малоумните и слаби хора. Християнство , юдаизъм, ислям , будизъм и т.н. всеки си избира своята доктрина и се придържа към нея създавайки си в съзнанието някакви илюзии.

Вери , не зная до колко си запозната с конспирациите , но без да си чела по темата е смешно да се изказваш, а когато вече човек разполага с факти нещата минават в други измерения.
Активен

heta

  • Young
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 29
Re:Православното Християнство
« Отговор #147 -: 24-04-2011, 22:43:31 »

Много се изписа и в един момент започнах да пропускам постове, та май се изказвам неподготвено, но....

Всяка религия има своите положителни и отрицателни страни - банално, но е факт.
Народа (масите) има нужда някой да носи отговорност вместо него - това е и ролята на религията. Не случайно религиите са просъществували толкова столетия, че и хилядолетия, защото има търсене.  tooth
Така както всеки от нас има нужда в един или друг момент от "ментор", така и масите имат своя "ментор" в лицето на църквата.
Не се сещам за прогресивна и мислеща личност, която да е била вярваща (в стандартния, общоприет модел).  :Confus_3:
Друг е въпроса, че религиите са инструмент за манипулация и контрол на масите....така е било през всички етапи на развитие на обществото - чрез различни похвати и методи целта е била една и съща - контрол.
Така че и да се плюе и да се хвали, която и да е религия има своето място в "еволюцията" на всяко едно общество. Ако не е тази религия, ще е друга, но не ми се мисли за алтернативния вариант...
А и според мен за този (съвременния) израз на православното християнство трябва да благодарим и на социализма, защото порочност има във всички религии, но при нас поне няма фанатизъм..
Активен

marulka

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1649
  • Зайченцето бяло на марулката марулката изяло...
Re:Православното Християнство
« Отговор #148 -: 24-04-2011, 22:50:57 »

А и според мен за този (съвременния) израз на православното християнство трябва да благодарим и на социализма, защото порочност има във всички религии, но при нас поне няма фанатизъм..

Точно това щях да напиша и аз сега... Доколкото знам всички тук пишещи сме родени през времето, когато религията в България не е била на почит, така че не бих казала, че сме с някаква особена религиозна обремененост, която да ни е попречила в развитието ни като хора. Има други неща, които са ни попречили много повече.

Пък за разпасаните попове и т.н., то е ясно, че тия работи не ги правят от особено набожност... Докато всички гледате как някои други хора, чиито кадри предполагам гледате и вие по телевизията напоследък, избиват събратята си с викове "Аллах е велик" и сигурно си вярват, че го правят от религиозност...
Активен
Nothing cooked tastes as good as raw feels

бате Бино

  • Заместник админ
  • Hero Member
  • ****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 4053
  • дипломиран рекреативен специалист
Re:Православното Християнство
« Отговор #149 -: 24-04-2011, 23:00:49 »

heta, този път наистина се изказваш силно неподготвена :)
особено във връзка с това : Не се сещам за прогресивна и мислеща личност, която да е била вярваща
Не искам да те разстройвам, но така рискуваш да те подминават дори и когато си подготвена :)
Попрегледай в поста ми тук, малко по-назад в темата :
http://forum.zemianazaem.com/index.php?topic=1267.60

Но то си е нормално, "хората се заблуждават не защото не знаят, а защото си мислят ,че знаят " :)
Активен
Болницата беше прочута със своите готвачи.   :)))

бате Бино

  • Заместник админ
  • Hero Member
  • ****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 4053
  • дипломиран рекреативен специалист
Re:Православното Християнство
« Отговор #150 -: 24-04-2011, 23:07:34 »

И е добре наистина да се избягват общите приказки по която и да е тема. По общите приказки всеки е силен, дори и децата от първи клас- колкото и сложен въпрос  да ги питаш, те все имат мнение :)
Добре , възможно е да има "порочност" и  при християнството, но бъди любезна , Хета, дай пример. В очакване съм :)
Активен
Болницата беше прочута със своите готвачи.   :)))

Вери

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2153
    • Магията на суровата храна
Re:Православното Християнство
« Отговор #151 -: 25-04-2011, 00:14:11 »

Вери , не зная до колко си запозната с конспирациите , но без да си чела по темата е смешно да се изказваш, а когато вече човек разполага с факти нещата минават в други измерения.
Ето до одебеленото трябваше да се спреш.
Именно, защото не знаеш.
На мен пък ми е смешно как се интерпретират разни работи като не взимам отношение по даден въпрос.
Смешни работи има много даже тук из форума... tooth
Активен

черен гарван

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 743
Re:Православното Християнство
« Отговор #152 -: 25-04-2011, 00:15:30 »

впечатлен съм от компетентността и безпристрастността на всички що се отнася до православие, християнство и т.н.  :Content_14:

Поповете се изпокараха направиха си различни синоди съдят се и се бият едни други
Скубат народа като за последно.
Вместо смирени люде наблюдаваме разпасани бизнесмени.
Това е Цирк не е Църква.
точно пък разкола и синодите са не без съдействието и външната намеса на политиката и в частност на СДС, без които такова чудо нямаше да бъде възможно.... демек без безвъзмездната и доброжелателна помощ на политиката - разкол и синоди нямаше да има, нямаше да има такива разногласия, караници и т.н., но пък като сме тръгнали що да не обвиняваме само църквата за всичко ...то покрай нея всичко свети от чистота, а тя се явява единственото черно петно в очите на всички  :surpris_25:
...донякъде съм съгласен с наблюденията ти, което е жалко.... само дето едва ли можем да сложим наблюденията ти под общ знаменател, защото едва ли са чак толкова мащабни да обхванат всеки свещеник и всяка църква ...ама невъзможни неща няма по принцип, така че може  :surpris_22:


Много се извинявам , но смятам че религиите са за малоумните и слаби хора. Християнство , юдаизъм, ислям , будизъм и т.н. всеки си избира своята доктрина и се придържа към нея създавайки си в съзнанието някакви илюзии.
и с какво техните илюзии се различават от твоите илюзии? това, че ти си избрал да се придържаш към други илюзии.... не значи, че точно твоите илюзии са верните, а на останалите дето са избрали да вярват в други илюзии - грешни ?  :surpris_23:
интересна гледна точка за малоумните и слаби хора имаш... и моята е почти същата.... и аз смятам почти всички учения за малоумни и слаби.... а хората попаднали под тяхната клопка за ТЪРСЕЩИ истината според границите на техните разбирания.... но пък затваряйки се в границите на убедеността, че знаеш каква е истината.... това може да ти попречи да я намериш, защото понякога се налага да загубиш "истината", за да я намериш.....


Друг е въпроса, че религиите са инструмент за манипулация и контрол на масите....така е било през всички етапи на развитие на обществото - чрез различни похвати и методи целта е била една и съща - контрол.
Така че и да се плюе и да се хвали, която и да е религия има своето място в "еволюцията" на всяко едно общество. Ако не е тази религия, ще е друга, но не ми се мисли за алтернативния вариант...
А и според мен за този (съвременния) израз на православното християнство трябва да благодарим и на социализма, защото порочност има във всички религии, но при нас поне няма фанатизъм..
друг е въпроса дали с всяка религия е така, нали? да не би пък не всички религии да им е целта манипулация и контрол на масите и някоя от тях да съдържа известна доза истинност? странно ми е как целта на християнството би могла да е такава, след като от създаването си християните три века са били преследвани, измъчвани и избивани ...и защо на властите им е било необходимо да се занимават с подобна дейност, след като би трябвало да използват християнството като средство за контрол, а не да се борят срещу него... и ми е чудно как и "създателите" на християнството са избрали такива велики способи за манипулация, че невероятните им способности за контрол над масите не са стигнали за нищо повече от това да бъдат самите те преследвани, измъчвани и избивани.... и се чудя как всички тия първи християни са били с толкова промити мозъци от това безмислено набързо скалъпено учение и вяра в Христос, че са жертвали живота си за тази новя вяра.... но може би не трябва да ми е чудно, след като всички успявате да гледате на християнството толкова отдалеч, но пък същевременно успявате безпогрешно да прецените неговата същност и безсмислие.... евала за което, не е лесна задача сякаш  :pensif_29:
разбира се, нека да благодарим и на комунизма, който беше самият той толкова далеч от фанатизма... да не забравяме как всеки можеше да си създаде собствена партия по негово време и да изкаже съвсем свободно мнението си... да благодарим на комунизма и за това, че изклаха всички свестни свещеници и че упадъка на духовността в БПЦ дължим до голяма степен точно на него, назначавайки в църквата лица, имащи за цел да подкопаят извътре истинското учение на църквата.... абе както и да е, направо не ми се коментира като чета какво пишете, ама пък си признавам, че поне си вярвате  :Content_22:
ама пък не вярвам някой да е прочел и ред от статийките дето пуснах, щото много по-интересен е часовника на дядо ти владика и от него всичко за християнството става напълно ясно  tooth tooth
Активен
"няма грешки, има само уроци"

heta

  • Young
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 29
Re:Православното Християнство
« Отговор #153 -: 25-04-2011, 00:30:22 »

Бате Бино, благодаря, че не ме подмина.  :Content_22:

Много коректно съм написала какво мисля, макар незадълбочено, ненатрапчиво и кратко. Според мен би било добре от твоя страна да има и коректен прочит на моето, макар и неподготвено, изказване.
Първо пиша, че "Не се сещам" за прогресивна и мислеща личност, която да е била вярваща, а не твърдя, че няма такава, а и защо беше нужно да пропуснеш пояснението в скобите "вярваща (в стандартния, общоприет модел)". Защото примера, който ми даваш (линка) е само в потвърждение на точно това пояснение в скобите.
Ако ще търсим за какво да се зачекнем, то и аз мога, но кому е нужно? На мен не ми е.

Молбата ми е, когато попаднеш на някой от моите неподготвени изказвания и общи приказки, просто ги подмини. Има достатъчно задълбочени, с които да си уплътниш времето.
Нямам какво повече да кажа по темата.  :Content_22:
Активен

черен гарван

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 743
Re:Православното Християнство
« Отговор #154 -: 25-04-2011, 01:48:10 »

Фанатизъм и фундаментализъм

Автор Митр. Атанасий Лимасолски      
сряда, 23 март 2011
Старецът Паисий казва, че сатаната толкова е заплел нещата, че сега и сам не може да ги разплете.

Знаете, че често може да чуем за себе си определението "фанатик", особено на мен често ми се случва, а също и  фундаменталист. Наистина, хубаво е да се вслушваме в това, което другите говорят за нас. Критичните неща са по-полезни от позитивните. Когато говорят негативно за нас, имаме действителна полза. Хвалбите обикновено ни вредят.

Нека помислим върху въпроса, дали един православен християнин може  да бъде фанатик и фундаменталист, както и защо във връзката ни с Бога се появява тази опасност - да ни характеризират като фанатици, кога може да сме фанатици и кога не и дали изобщо  може в нещо да бъдем фанатици.
 
По принцип "φανατικός" (фанатичен), а не "θανατικός" (смъртоносен), както казват простодушните баби, е човек, който  неизменно следва  някаква своя идея, свое верую,  без да приема да го обсъжда. Той е толкова привързан към тази идея, че не я разисква, не я поставя под съмнение, не я изпитва, а стриктно я следва. Каквото и да му кажеш, няма да го убедиш. А фундаменталистът е фанатичен човек, в който има рисков елемент, тоест той е не  просто фанатичен по отношение на  това, което вярва, но и опасен.  Опасно е, ако поставиш под съмнение вярата му или се опиташ да му наложиш своето верую. Той е веронетърпим. Може ли християнинът да бъде такъв?  Това е само един въпрос. Възможно ли е един човек, който се е родил в Църквата и следва ръководството и пътя на Църквата, да стане фундаменталист и   фанатик? Тук, чеда, човек дори малко познание да има за духовния живот на Църквата, може да разбере, колко несправедливо е това спрямо Православната Църква, която изцяло се крепи върху свободата на човека.

По принцип Евангелието отхвърля всяка възможност за фанатизъм у човека, който живее по евангелски. Защото Евангелието, цялото Писание, църковното предание и Божието Откровение се основава върху няколко основоположни истини. Човекът преди всичко е сътворен по  Божий образ, а  един от основните белези на Бога е самовластието. Бог е свободен, Той има самовластие. Човекът като Негов образ е свободен.  Сам Бог зачита свободата на човека,  макар той да я използва неправилно. Човекът е получил такава свобода от Бога, че може да постави под съмнение дори Самия Бог. Той може да Му каже: „Виж, не искам да имам нищо общо с Тебе.  Не Ти вярвам, не Те приемам. Не искам никаква връзка с Тебе. Не Те обичам” и т.н. Това е елемент от свободата на човека. Това е  трагичен елемент. Защото много злини в света се дължат на злоупотребата със свободата. Сам Бог обаче не отнема свободата на човека, защото Той му я дал като дар, като  харизма.  Човекът е свободен по благодат,  а Божиите дарове са неотменни. Бог не ги взема обратно. Той не ги взема както онези, които, като  се скарат, си връщат подаръците, които преди са си подарили.

Въпросът за свободата е основоположен. В Писанието виждаме същото отношение на Бога към човека. Бог никога не отнема човешката свобода, нито се меси в нея. Сам Христос в Евангелието крепи връзката Си с нас върху нашата свобода. Той казва: „който иска да върви след Мене, нека се отрече от себе си, да вземе кръста си и Ме последва”(Мк 8:34). Този призив не може да създава фанатици. След като не мога да принудя другите насила да приемат Евангелието, което се крепи върху свободния избор на човека, откъде може да се родят фанатизмът и фундаментализмът?

Да,  Коранът  има друга философия. В него се казва, че трябва да налагаш вярата си на другия човек дори чрез насилие. Другият е длъжен да приеме тази вяра. Евангелието обаче  не може да действа с насилие. Никога не бива да мислим, че може да съществува държава, в  която законите на държавата са законите на Евангелието. Всичко ще рухне на часа. Защото не може да налагаш евангелския закон чрез мощта на държавата. Не можеш да  наложиш на другия да обича брата си.  Не можеш да му налагаш да не лъже, да се моли, да върши онова,  за които се говори в Евангелието. Да, държавните закони може да наложат наказание за крадеца, лъжеца и т.н. Затова Христос е дал да се разбере, че Неговото царство не е този свят. Затова Църквата никога не се  е стремила да стане държава. Дори и в най-добрите дни на Византийската империя Църквата никога не е искала да придобие земна власт, да има теокрация в този негативен смисъл. Обратно на римокатолиците, които  са създали своя държава и имат земна власт и сила, Православната Църква никога не е приемала да се отъждестви с която и да е човешка власт, нито да се наложи. Сам св. ап. Павел казва „Към свобода сте призвани” (Гал. 5:13). Не мога да ви принудя да правите това, което ви казвам. Ако искам, го правя, ако не искам, не го правя. Независимо дали аз самият искам или се подчинявам на Евангелския закон - това е друг въпрос, то е нещо, което аз върша доброволно. Но нямам право да кажа на другия: „Виж, Евангелието казва така, и ти така си длъжен да правиш”.  За разлика от държавните закони, които ги налагаме.  Казваме: „Вижте, господине, законодателството казва това и това и сте длъжен да го спазвате. Ако го нарушите, ще понесете съответните наказания”. С Евангелието обаче не може да стане същото. Навсякъде у св. отци откриваме този дух на свобода и то като много съществен елемент  в цялостния духовен път на човека.

По начало самите св. отци ни учат да изследваме различните явления и събития от духовния живот. Те ни казват: "Виж,  предварително и наготово не приемаме нищо -  дори и Бога. Не може да Го приемем наготово. Какво, нима сме глупави?  И ще приема един Бог, Който не мога да изследвам? Да го проуча?  Кой е този, който ще ми докаже, че Този Бог съществува? Че Той е истинен?  Кой може да ми докаже, че всичко казано от Христос е истина? И как аз мога да посветя себе си на едно учение, което е недоказуемо? Евангелието казва - прави тези неща  и ако умреш, ще отидеш в рая. Е, и какво е доказателството?  Ами ако не отида? Да се върна след това обратно да кажа: „Извинявай, ходих, нямаше нищо, върнах се обратно, да продължим живота си”.

Няма такова нещо. Отишъл си си от този живот, свършил си. Не може да се върнеш обратно.  Какво става? Нима вършим неща, които ще видим едва след смъртта си? Вярата ни да не би да е метафизично явление? Нима Евангелието ни учи да вярваме и да не изследваме и да чакаме да умрем, за да видим дали нещата, в които сме вярвали, са истина?

Разбирате, деца, че ако беше така, само наивни хора щяха да следват християнството. Безумство е да следваш нещо, което не може да ти даде никакво доказателство за истинността си. Мисля, че всички ние, когато вярваме в нещо, искаме да видим нещо реално. Нещо, което е доказано. Самата Църква те насърчава и ти казва „Виж, длъжен си да изследваш!”, като ти показва начина и инструментите, с които ще направиш това, за да се увериш. Нещо повече - това е един вид упрек към човека, който поради  леност не иска или не го е грижа да изследва нещата, в които вярва. В Новия Завет категорично е казано „Изследвайте Писанията” (Йоан 5:39).  Изследвай Божето слово, изследвай всичко, за което се говори в Евангелието. Сам Христос ни казва това и ни е посочил начина, по който да го вършим. „Чистите по сърце ще видят Бога”(Мат. 5:8). С това пряко ни показва как човек ще види Бога - с чистота на сърцето, чрез кой орган – със сърцето, а резултатът е именно виждането на Бога. Това става не  след смъртта ти, а  още в този живот. Горко ти, ако чакаш да умреш, за да видиш Бога. Тогава ще е много късно. Защото не знаем какво ще видиш тогава. Длъжен си да видиш Бог като светлина още от този живот. Отците на Църквата са ни завещали това: опитът от богопознанието  е не метафизично явление, а събитие, което започва в този живот и се разпростира във вечността. Следователно Църквата от само себе си ни подтиква към изследване, като не трябва да приемаме предварително недоказани теории.

Също така отците на Църквата са посочили един основен способ да различаваме явленията, с които се сблъскваме. Явления, които могат да бъдат извънредно духовни  и да имат достатъчно елементи в своя полза, че са автентични. Отците казват, че основен принцип на православния човек е следният: не приемай нищо, не отхвърляй нищо, а винаги изпитвай всичко, за доброто се дръж.  Когато казват изпитвай, те нямат предвид да го опиташ, да го вкусиш, а да го изследваш. Не приемаш наготово нищо предварително, нищо, дори Евангелието, но и не го отхвърляш. Изследваш го. Това е православната позиция към всяко едно явление, събитие и учение.  Човекът, който се отнася към събитията по този начин, не може да бъде фанатик. Когато действа по този начин, той е благоразположен да чуе всичко, каквото и да е. Да го чуе, изследва, изпита, да не го приеме, да не го отхвърли, докато изкристализира.

Ще ви дам няколко красноречиви примера.  Когато св. ап. Павел отивал в Дамаск, за да залови християните, той  бил фанатичен юдеин.  Той не поставял под съмнение това, което вършел. Категорично вярвал, че да отиде и хване християните, да ги върже и ги прати в затвора, е Божие дело. Не се съмнявал в това. Той бил привързан към тази идея. По пътя му се явил Христос. Той ослепял, а след това бил изцелен от Ананий, кръстил се и бива отведен от Бога в пустинята в Арабия, където бил посветен от Самия Христос в тайните на небесното Царство и Евангелието. Сам той казва, че  не от човеци е приел Евангелието, а Бог го е научил.  Помислете само в какво духовно състояние пребивавал, за да  бъде научен на всичко от Самия Христос. Директно. Въпреки това,  въпреки Христовото явяване,  въпреки чудесата, които ставали чрез неговите ръце и Бог видимо бил с него, той не се доверил само на собствената си преценка, а отишъл в Йерусалим и намерил св. ап. Петър, за да му каже всички тия неща, които видял, научил и понесъл, за да види дали всичко е така и да не би да бие въздуха или се труди напразно.

Да кажеш, че вярваш в това, което казва Евангелието и че то е истинно, да. Смятам Евангелието за вярно и истинно, а не, че това, което аз казвам, е правилно. Това е критерият за духовността на всеки човек – когато той поставя въпросителна наред с всичко, което  казва, вярва и подържа. 

Ще ви илюстрирам горните думи с един обикновен пример от живота на св. Симеон Стълпник. Той се качил върху един стълб. Хората, които го видели, се запитали:  „Какво прави той?". Другите старци–подвижници в областта също за пръв път виждали подобно нещо. Виждате, че и те били православни,  но не казали:  „Това е грешка.  Никой не е правил това преди”.  Не. Те не го приели, но и не го отхвърлили. Не казали – „Доведете го тука!”, а решили да изследват дали това е от Бога или от демоните. Как ли?  Като се молят на Бога, за да им покаже дали това е Негово просветление или нещо друго? Не. С обикновен способ. Те си казали: „Ще отидем под стълба, ще го наругаем едно хубаво, ще му кажем: "Слез долу, прелъстени! Кой ти каза да се качиш там? Бързо долу! Остави щуротиите. . .!”. Ако се ядоса и започне да крещи: „Няма да сляза,  тук съм заради Христос, не приемам никой от вас,  никой от вас нищо не разбира”, тогава, дайте въжета да го вържем, значи е изпаднал в прелест. Ако слезе и се смири, значи има Божия Дух в себе си”.  Така и направили. Преподобният отвърнал: „Простете, мислех, че това, което правя е проява на любов към Бога, подвиг, но след като вие искате,  веднага ще сляза”. Той слязъл долу. Веднага щом слязъл, те му казали да се върне и да си остане там с думите: „Сега разбираме, че си от Бога”.

Виждате, че  критерият не на фанатика, а на православния човек е нищо да не приема или отхвърля по презумпция, а всичко да изследва чрез правилния способ.  Има много примери. Дори светците в своите преживявания от Бога поставяли въпросителна.  Това  било въпросителната на човешката природа.

Папа-Ефрем в Катунакия, този велик старец,  който беше стигнал до такава добродетел и святост - дарове от Бога,  не правеше нищо, без да получи известие от Бога директно.  За да направи и най-малкото нещо в живота си, той трябваше да има известие от Бога. Дори тогава той казваше: „Човек съм, не зная дали се движа правилно. Може и да греша”. Сещам се един път, когато той, бидейки на преклонна възраст, преживя смъртта. Бог допусна това и той имаше велико преживяване на смъртта.  Аз присъствах там.  Той казваше: „Видях смъртта, смъртта ме приближи.  Бях известен от Бога за събитието на смъртта, за това, което става, когато човек умира и  как човек преживява смъртта и изпаднах в голямо ридание за живота си”. А аз му казах: „Добре, отче, от смъртта ли се  уплаши?  70 години си в Катунакия, в пустинята – 42 години послушник на един твърд, труден старец, с толкова преживявания от Бога -  и се уплаши от смъртта?  Не си ли сигурен, че някак си ще се спасиш, ще влезеш в Божието царство? Той ми отвърна: „Виж, чедо мое, в живота си направих, каквото можах, но не зная, човек съм.  Чудя се дали това, което направих, е правилно? Дали беше угодно Богу? Направих, каквото можах, но Бог знае дали е така или иначе”.

Затова истински духовният човек  не може да бъде фанатичен в своите съждения. Духовният живот по своята природа е основан върху смирението, себеотрицанието и отхвърлянето на собственото мислене. Тогава и  от само себе си оставяш едно празно поле, в което казваш: „Остави това, не знаем какво става”.

Отците ни учат, че в духовния живот сме длъжни  да питаме, да имаме духовен отец, да питаме другия човек.  Има хубав разказ за един подвижник, който  искал да получи отговор от Бога за едно свое недоумение в Писанието. Тогава хората имали други мерки. Когато тези богоносни отци имали някакъв въпрос, те притежавали дръзновението и  силата на благодатта да търсят отговор директно от Бога. Те не правели като нас днес: да отваряме разни речници или да влизаме в интернет,  а питали директно автора. Такъв бил авва Амун, който, когато например имал недоумение в книга Битие, молел  Бога да му изпрати Моисей да му изясни конкретното място. Бог му изпращал Моисей и той му обяснявал силата на думите. Такава сила имали отците. 

Този подвижник се помолил на Бога да му разреши едно недоумение. Молел се, молел се, но нищо. Странно нещо. Той знаел, че Бог отговаря, а не мълчи. Минали две-три седмици – пост, бдение, нищо. Той си казал, че има нещо, за да не получи отговор от Бога.  Решил да отиде да попита съседа си. Тръгнал, излязъл отвън, хлопнал вратата и щом сложил ключа в джоба си, тогава Бог на часа му дал отговор. Той си казал: „Добре. Три седмици молитва и пост, защо, Боже, не ми отговори?”  „Защото сега се смири да попиташ другия човек”. Когато толкова време мислел, че сам ще получи отговор, тогава Бог не отговарял.

Бог никога не съдейства на горделивия човек. Не само, че не му съдейства, а и му се противопоставя. Той застава пред него като препятствие. Следователно, ако Бог се противи на гордите и ако смирението е основа на духовния живот в Христос, как може в Църквата, която има за основа смирението, самоукоряването, недоверието към себе си, да се роди човек фанатик? И фундаменталист? Това не е възможно. Затова в Църквата никога не сме имали подобни явления. Никога.
 
Ако прочетете Патерика, ще видите удивителни прояви на свобода. Някакъв човек отишъл при един старец и му казал, че ще остане при него като послушник. Той му отвърнал: „Както искаш”.  Минали дни, месеци и той не му казал  какво да прави.

- Дойдох тук да ме научиш. Няма ли да ми е кажеш поне един път да направя нещо? 

Той му казал:

- Чедо, ако искаш да станеш подвижник, прави това, което виждаш, че правя и аз. Не очаквай от мене да ти нареждам. Не се меся  в твоята свобода. 

Тоест усещаме такъв уют в присъствието на святия човек, чак дотам, че тези свети хора понякога са стигали до границата на безразличието в добрия смисъл на думата – да оставиш другия в пространството на свободата. И ако ти позволи да му кажеш нещо, кажи му го, ала никога не наранявай съзнанието на човека. Никога не насилвай съзнанието на другия.

Веднъж авва Макарий Египетски тръгнал на път, а учениците му вървели напред. Насреща се задал езически жрец. Веднага щом го видели, учениците му казали: „Къде отиваш, робе на сатаната?”.  Той се ядосал и ги набил. След това той срещнал авва Макарий.  Авва Макарий го поздравил:

- Къде отиваш, човече Божий, с толкова труд?
Той му отвърнал:
- Ти християнин ли си?
- Да.
- И ме поздравяваш така?
- Да.
- Добре, онези, които вървят напред, твои ученици ли са? 
- Да.
- Така и така стана.

Той ги набил, защото те нарушили неговата свобода.  Докато истински зрелият в Христа човек не направил дори най-малък намек. Нищо. Той погледнал на него с любов, с благост. С любов и благост той надвил езическия жрец, който му казал, че за да говори така, трябва да е  човек Божий и че сам той иска да стане монах.

Църквата не принуждава и не насилва човека да се кръсти и да стане християнин. Тя единствено го принуждава да стане оглашен.  В историята  на Църквата от първите векове имало оглашени, както днес става  в други страни, когато хора от други вери приемат Християнството.  Виждате, че Църквата разполага с катехизацията, която продължава една, две или три години, като Кръщението не ставало лесно.  Оглашеният трябвало да покаже, че не просто приема църковното учение. Не е достатъчно човек да каже просто „Вярвам в тези неща”.  Той трябвало  с живота си да покаже, че не само приема църковното учение, но и го прилага на дело. Ако Църквата искаше да има последователи и фанатично да лови човеците, тя трябваше да ги кара всички да се кръщават насила, да стават християни, а  след това да правят, каквото искат.

Още нещо. В начина, по който служим на Бога, в Светата Литургия, строго погледнато не е позволено да коленичим. Сега този обичай се е наложил и вярващите коленичат по време на  освещаването на честните Дарове (По време на „Тебе поем”). Преданието на Църквата обаче не е такова. Отците казват, че принасяме нашето служение на Бога, като стоим прави, без да коленичим, без да се навеждаме. Не се навеждаме до земята. Един – два пъти се казва „Да преклоним главите си пред Господа” просто за благословение на хората. Никога не освещаваме честните Дарове, бидейки на колене. Докато например ислямът принуждава последователите си да се молят на колене.

Когато бях в Турция - нашият приятел, съсед, съюзник,  отидох в Истанбул. В  неделя, когато беше Байрамът, нямаше таксита в града. Как ще отида на църква сега? Отивам в хотела,  служителката ми каза на турски: „Такси – Йок!”. Такси – йок, ама как ще отида на църква? Хайде, пеша. От мястото, където бях отседнал,  до Патриаршията беше около един час и нещо път. Облякох си расото и хайде на път. Мина ми през ума, минавайки покрай „Света София”, да разгледам една огромна джамия – Синята джамия, която побира 30-40 000 души. Точно тогава имаше молитва. Народ, народ, викам, ще отида и аз да видя какво има вътре.  От една страна, викам си, чакай стой си мирно,  ще те види някой и ще те усети, че си свещеник, ще те претрепят тия, но от друга страна, исках да отида да видя. Е, отидох, качих се на един балкон и, какво да ви кажа! Направо се ужасих! Такова множество хора долу, като мравки, отвисоко ги виждах. Близо 10-15 000  души на редици. Ходжата излезе и започна да казва молитвата, а всички долу по очи. Викам си „Пресвета Богородице, Христе! Това е ислямът. Абсолютно подчинение. Не можеш глава да повдигнеш. Не трябва да си вдигаш главата. Ха си повдигнеш главата, ха са ти я отрязали. Не можеш да си вдигнеш главата. Самата дума „ислям” означава подчинение. Къде е Христовата Църква, която казва, че прави принасяме нашите молитви.  Прав ще стоиш пред Бога.

Ще ми кажеш, нима ние не коленичим? Да. Всички ние, в къщи, в стаята си,  у дома - това е друго нещо. Когато обаче в Църква принасяме Евхаристията (благодарението) – нашето, превъзходното служение на Бога, отците са казали, че не коленичим. Стоим прави, прави стоим пред Бога.  Защото именно така се показа лицето, личността на човека, свободата на човека, която го кара действително да стои на това място, в което Бог го е създал. Не  е възможно в една здрава православна духовност да се появи заболяването, наречено фанатизъм.

Сега ще ми възразиш: добре, ако бъдем такива, каквито казваш, значи ще сме небрежни? Искаш да казваме, че всички са прави? Не.  Мъчениците също били непреклонни, както и светците. Обаче не в собствените си съждения, а във вярата в евангелските слова. Те обаче не са налагали това на другите. Те са казвали: „Аз не се отричам от Христос!”, но не са ти налагали да Му се покланяш. Никога. Дори в един канон се казва, че ако някой християнин има роб или робиня, които са езичници и поискат да станат християни, те трябва да бъдат попитани, да не би да са били принудени от господаря си да станат християни. Тоест дали свободно и доброволно искат и търсят Кръщението. Те трябвало да бъдат разпитани.

С други думи, за себе си имам право да вярвам, каквото искам и да не отстъпя от него и дори да умра. Евангелието изисква това. Христос казва, че не можем да се отречем от Него пред човеците, но никога не е казал да налагаме нашата вяра на другия човек. В това се състои разликата между вярващия човек, вярващия в Христа човек, и фанатика - последовател на някоя религия, който се опитва да наложи вярата си по един или друг начин – с пари, с ласкателства, с насилие, докато Евангелието не приема това.  Ти можеш да вярваш в каквото искаш, но не и да убиеш човека за това, което вярваш...

Превод: К. Константинов
Активен
"няма грешки, има само уроци"

titan

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2318
Re:Православното Християнство
« Отговор #155 -: 25-04-2011, 07:01:57 »

Гарване , освен че преписваш направил ли си труда да се замислиш какъв е бил Иисус , какво е правил , защо са го търсили , сравнявал ли си достъпните документи , виждал ли си артефакти в частни колекции от този период , замислял ли си се за Ватикана , каква е нената роля в този мащабен фарс ?

" и аз смятам почти всички учения за малоумни и слаби " Извинявай , но не звучи сериозно , дай ми конкретен пример за почти всички учения за малоумни и слаби и тия , които смяташ за силни и разумни , а аз ще ти дам сравнение на някои евангелия от последователите на Иисус или даже на всичките известни , за да сравним позициите си в създадената ситуация.
Защо си мислиш ,че не общувам с Висшия Разум и че за това не ми трябва измислена доктрина като християнството или например ,че не виждам минали или бъдещи събития в матрицата на света . Не го допускаш,защото Иисус ти е казал,че не може да стане или го пише в тоя смешен комикс Библия ?
Ако почти всички учения бяха малоумни и слаби сигурно още щеше да си топлиш водата в казан и да ходиш до гората за дъва и , разбира се Иисус нямаше да те светне какво е термопомпа  tooth  tooth  tooth.
Активен

Svetlio

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1133
    • MMS BULGARIA
Re:Православното Християнство
« Отговор #156 -: 25-04-2011, 07:59:05 »

А аз пък искам да ви попитам, давате ли си сметка, че Тангризмът е бил по същество, едно дълбоко познание за космичните процеси. Смята се дори, че е на нивото на Маите!
Само като гледа човек, как са градили юртите си и с  какви символи са се ограждали, му става ясно, че насилственото въвеждане на християнството, е нанесло непоправими щети откъм запазване на знанието! Дали това не е била една от причините за въвеждането му? :pensif_29:
Активен

titan

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2318
Re:Православното Християнство
« Отговор #157 -: 25-04-2011, 08:23:10 »

Светльо , не знаем със сигурност в момента защо първият известен български национален предател Борис 1 ви е въвел християнството . Причините може да са много , дори и такива , които да го оневинят донякъде. Всяко едно предположение среща силен отпор , така ,че все още не знаем реално отговорът на въпроса ЗАЩО.
Знаем само, че е могъл да избира между католицизъм , юдаизъм , ислям и православно християнство. Вероятно поради зависимостта ни от Византия в много аспекти е избрал православното християнство и насила го е наложил над населението, избивайки почти всички несъгласни с това, вкл. и основните болярски родове.
Възможно е по това време християнството да е давало възможност за тотален контрол над масите и това да е била една от основните причини.
Активен

benato

  • Hero Member
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1467
    • benato
Re:Православното Християнство
« Отговор #158 -: 25-04-2011, 08:35:20 »

Гарван,стига си копирал разни статии,не мисля,че някой ги чете. Нещо важно в конспектиран вид може да приложиш,но пет страници нямам нерви и време да чета.
Вери,много често се опитваш да клъвнеш мъжете, които не се вписват в твоите представи за суровоядния форум.
Точно тази част от потребителите дават сериозния и научен облик на форума,така се научават много интересни методи и събития,различни от наложените стереотипи.
Само за рецепти ли да си пишем?
А и както бате Бино отбеляза,забележките ви са неуместни,точно по темите са коментарите.
Активен


GO GREEN
"Когато човек твърди, че не иска да говори за нещо, той обикновено иска да каже, че не е в състояние да мисли за нищо друго." -Джон Стайнбек - "На изток от Рая".

homo futurus

  • Sr. Member
  • ****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 241
  • Бъдещето е на Вегетарианците!
Re:Православното Християнство
« Отговор #159 -: 25-04-2011, 08:43:43 »

А аз пък искам да ви попитам, давате ли си сметка, че Тангризмът е бил по същество, едно дълбоко познание за космичните процеси. Смята се дори, че е на нивото на Маите!
..................
Дали това не е била една от причините за въвеждането му? :pensif_29:

Svetlio признавам те опасен си  tooth
Как успя да вкараш конспирацията чак до Борис 1  :Content_4 - emotloader:

А иначе това дето казваш за маите - според мен ние сме били по напред от Маите в разбиранията си за космоса - Най точния календар на древността е Българският не Майския.

Той и Римския император въвежда християнството с цел контрол - Императора е поставен от бога - колко удобно а  tooth
Не се съмнявам че и Борис е имал подобни намерения - по онова време България е била тотален микс от народи племена езици и религии.

Малко известен факт е че Борис първо приема Католицизма за религия на държавата с условието Папата да признае независимостта на Българската църква Обаче след като папата се заинатил Борис отхвърля Католицизма и решава да Въведе Православието. От Цариград му обещават Независима Българска църква.
Активен
Дълбока безметежност,
печален идеал.
Проблясък в тъмнината ме пробуди ...
Разкривайки, че досега съм спал !
 

Страницата е създадена за 0.085 секунди с 22 запитвания.